بانوان

پروتز یا ایمپلنت سینه باعث سرطان می‌شود؟

ارتباط پروتز و ایمپلنت سینه و سرطان سینه ‌| طبق نتایج حاصل از تحقیقات فعلی هیچگونه ارتباطی بین سرطان سینه و ایمپلنت سینه وجود ندارد. اما ایمپلنت‌های بافتی باعث افزایش خطر ابتلا به نوعی لنفوم غیرهوچکین به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک (ALCL) می‌شوند.

برخی از ایمپلنت‌های سینه معمولا خطر یک نوع غیرمعمول لنفوم را کمی بیشتر افزایش می‌دهند. ولی در کل ایمپلنت باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نمی‌شود.

ایمپلنت سینه و لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک سیستمیک

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای اولین بار در سال 2011 به ارتباطی احتمالی بین پروتز سینه و سرطان اشاره کرد.

معمولا این که در سلول‌های سینه تشکیل می‌شود سرطان سینه نیست، درواقع نوعی سرطان سیستم ایمنی به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک (ALCL) می‌باشد.

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک نوعی لنفوم غیر‌هوچکین است؛ این عارضه معمولا نادر است و فقط تشکیل دهنده 1٪ از موارد لنفوم غیرهوچکین و 16٪ از لنفوم‌های سلول T می‌باشد. این عارضه در سراسر جهان، تا سال 2023 منجر به ابتلای 1264 مورد و مرگ 63 نفر شده است.

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با پروتز سینه (BIA-ALCL) در بافت اسکار و مایع نزدیک ایمپلنت تشکیل می‌شود؛ و همچون دیگر سرطان‌ها، گسترش می‌یابد. این عارضه در صورت درمان نشدن، باعث مرگ می‌شود.

نتایج حاصل از یک بررسی سیستماتیک در سال 2021 حاکی از ارتباط بین ایمپلنت سینه و افزایش خطر لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با پروتز سینه می‌باشد. با این‌وجود، خطر بستگی به سازنده ایمپلنت و بافت داشتن یا نداشتن ایمپلنت دارد.

ایمپلنت سینه و سرطان سینه
ایمپلنت سینه و سرطان سینه

علائم لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک

علائم لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک سیستمیک به شرح زیر است:

  • تورم غدد لنفاوی
  • تب
  • تعریق شبانه
  • کاهش وزن

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک سیستمیک پوستی، همانطور که از اسمش پیداست پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این عارضه معمولا شامل ضایعات پوستی است که بهبود پیدا نمی‌کنند.

سایر علائم و نشانه‌های لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با پروتز سینه به شرح زیر است:

  1. ورم مداوم سینه
  2. یک توده یا برآمدگی در نزدیکی ایمپلنت
  3. عدم تقارن سینه‌ها
  4. حساسیت یا درد در نزدیکی ایمپلنت

علائم هر زمان پس از جراحی ایمپلنت سینه ممکن است ظاهر شوند، ولی معمولا چند سال طول می‌کشد تا علائم مشاهده شوند.

در صورت مشکوک بودن به لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با پروتز سینه، پزشک در مرحله بعدی سونوگرافی یا ام‌آر‌آی را تجویز می‌کند.

در صورت وجود مایع اضافی در اطراف ایمپلنت، با استفاده از آسپیراسیون با سوزن ظریف نمونه‌گیری انجام می‌شود. اگر توده‌ای وجود داشته باشد، بیوپسی بافت انجام می‌شود. سپس نمونه‌ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

پروتز سینه و ابتلا به سرطان
پروتز سینه و ابتلا به سرطان

ایمپلنت سینه خطر ابتلا به دیگر سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد؟

هیچگونه مدرک معتبری دال بر احتمال افزایش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان از جمله سرطان سینه ناشی از ایمپلنت سینه وجود ندارد.

همچنین بخوانید:

سخن پایانی

به گفته سازمان غذا و دارو ایمپلنت‌های بافتی کمی بیشتر خطر ابتلا به لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک را افزایش می‌دهند.

اگر هنوز این ایمپلنت‌ها را دارید اما علائمی ندارید، نیازی نیست ایمپلنت را بردارید. چه علائمی داشته باشید و چه نداشته باشید باید مرتبا برای بررس یو چک‌آپ به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا