سلامت و تندرستی

ارتباط بین مصرف ملاتونین و ریزش مو

مصرف ملاتونین و ریزش مو | ملاتونین منجر به ریزش مو نمی‌شود. در عوض ملاتونین موضعی می‌تواند باعث متوقف کردن ریزش مو یا برعکس افزایش رشد مو شود. اما ملاتونین موضعی عوارض جانبی به همراه دارد از جمله قرمزی موقت یا سایر تغییرات رنگ، حساسیت یا خارش.

هورمون ملاتونین به طور طبیعی توسط مغز تولید می‌شود و وظیفه تنظیم ریتم شبانه روزی یا ساعت داخلی بدن را برعهده دارد. با تاریک شدن هوا در شب، مغز برای بهبود خواب ملاتونین بیشتری تولید می‌کند.

ملاتونین ممکن است اثرات دیگری نیز بر بدن داشته باشد، از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی و تاثیر مثبت بر خلق و خوی.

ملاتونین سلامت مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (AGA) که منجر به طاسی با الگوی مردانه و زنانه می‌شود، را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته محققان آلوپسی آندروژنتیک بیش از 50٪ مردان مسن و 15٪ از زنان پس از یائسگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ملاتونین برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنتیک موثر نیست. اما می‌تواند به توقف ریزش مو یا حتی رشد مو کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

ملاتونین منجر به ریزش مو می‌شود؟

هیچ مدرک علمی دال بر تاثیر منفی ملاتونین بر ریزش مو وجود ندارد. حتی شواهد چیزی خلاف این را ثابت نشان می‌دهد. ملاتونین می‌تواند به توقف ریزش مو یا افزایش رشد مو کمک کند.

علت آلوپسی آندروژنتیک

هورمون‌های آندروژن‌ها، به ویژه دی هیدروتستوسترون (DHT) منجر به آلوپسی آندروژنتیک می‌شوند. این هورمون‌ها نقش‌های مختلفی در بدن ایفا می‌کنند از جمله درگیر شدن در چرخه رشد مو.

دی هیدروتستوسترون بیش از حد بر روی فولیکول مو تاثیر می‌گذارد و باعث کوتاه شدن فاز رشد مو و نازک‌تر و کوتاه‌تر شدن موها می‌شود، که در طول زمان باعث افزایش ریزش مو و نازک شدن مو خواهد شد.

ژنتیک نقش مهمی در آلوپسی آندروژنتیک دارد. در نتیجه اگر این بیماری در خانواده شما ارثی است شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن قرار خواهید داشت.

ارتباط بین مصرف ملاتونین و ریزش مو

ملاتونین به توقف ریزش مو و رشد مو کمک می‌کند؟

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، استفاده موضعی از ملاتونین می‌تواند به توقف ریزش مو و افزایش رشد مو کمک کند.

نتایج حاصل از تحقیق انجام شده در سال 2023 بر روی استفاده موضعی از ملاتونین در افراد مبتلا به ریزش مو به شرح زیر است:

  • بهبود رشد مو در پوست سر
  • افزایش تراکم مو روی پوست سر
  • افزایش ضخامت موها

نتایج حاصل از دیگر تحقیق انجام شده در سال 2024 حاکی از آن است که ملاتونین دارای اثرات ضدآندروژنی است و نقش مهمی در تنظیم رشد مو دارد. طبق خلاصه به دست آمده از چندین مطالعه توسط محققان ملاتونین اثر مفیدی بر ریزش مو دارد.

چگونگی تاثیر ملاتونین بر رشد مو

طی یک تحقیق در سال 2022، سلول‌های آزمایشگاهی برای مدل‌سازی فولیکول موی انسان مورد استفاده قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که پاپیلاهای پوستی، سلول‌هایی که وظیفه ارسال سیگنال‌های رشد مو را بر عهده دارند، دارای سطوح بالاتری از گیرنده‌های ملاتونین هستند.

در نتیجه اتصال ملاتونین به گیرنده‌های ملاتونین در این ناحیه باعث رشد مو می‌شود.

طبق نتایج حاصل از یک تحقیق در سال 2024 بر روی موش‌ها ملاتونین به تسریع چرخه مو کمک می‌کند. ملاتونین باعث افزایش سیگنال‌های مربوط به رشد مو در پاپیلاهای پوستی شد و در نتیجه سیگنال‌هایی در سلول‌های بنیادی در فولیکول مو ایجاد کرد که باعث رشد مو می‌شد.

البته برای تایید این موضوع نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter