کسب و کار

انواع قهوه عربیکا و روبوستا؛ روایتی جذاب از رویارویی دو غول بزرگ قهوه

در دنیای پر رمزوراز قهوه، دو غول بی‌رقیب حکومت می‌کنند که هر کدام با طعم و عطر منحصر به فرد خود، قلب قهوه دوستان را به تسخیر خود درآورده‌اند. این دو امپراطور بی‌بدیل، قهوه عربیکا و قهوه روبوستا، هرکدام سهم بزرگی از بازار قهوه‌های مصرفی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

قهوه روبوستا و عربیکا چیست؟

اگر از دوستداران قهوه هستید؛ تا به حال به دنبال یافتن پاسخ به این سوال بوده اید که قهوه روبوستا و عربیکا چیست؟ تفاوت‌های آنها کدام هست؟ و نبرد طعم‌ها و عطرها بین این دو امپراطور از کجا آغاز شده است؟ پاسخ این سوال‌ها ریشه در عمق تاریخ دارد و از رقابت دیرینه این دو گیاه سرچشمه می‌گیرد. همانجا که در ارتفاعات سرسبز اتیوپی، اولین بوته‌های قهوه عربیکا کشف شدند. زمانی که میوه‌های این گیاه ظریف، دانه‌های قهوه عربیکا، با پیچ و خم های اسرارآمیز و با عطر و بوی دل‌انگیز و طعم متعادل خود به سرعت محبوبیت جهانی پیدا کردند و توانستند قلب ثروتمندان و اشراف را تسخیر کنند.

دیری نگذشت که یک رقیب قوی و مقاوم در برابر این ملکه ظریف وارد میدان شد. قهوه روبوستا از سرزمین‌های گرم و آفتابی آفریقا سربرآورد و با طعمی قوی و تلخ و میزان کافئین به مراتب بیشتر به رویارویی با عربیکا آمد. روبوستا خیلی زود موفق شد خود را به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای قهوه‌نوشان جسور معرفی کند.

این دو غول قهوه هر کدام با ویژگی‌ها و طرفداران خاص خود مسیری مجزا را در دنیای قهوه پیمودند. عربیکا با ظرافت و پیچیدگی ویژه ای که در طعم و عطر خود نهفته است به عنوان قهوه‌ای لوکس و خاص شناخته شد و روبوستا با قدرت و کافئین بالا به انتخابی ایده‌آل برای روزهای پرکار و پرمشغله تبدیل گشت.

نبرد میان این دو امپراتور بزرگ، نبردی ساده بر سر ذائقه و سلیقه نیست بلکه در این میان عواملی مانند شرایط کشت انواع قهوه عربیکا و روبوستا، میزان کافئین آنها، نحوه فرآوری و حتی شکل قهوه عربیکا و روبوستا و قیمت قهوه عربیکا و روبوستا نیز نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند.

تفاوت گیاه قهوه عربیکا و روبوستا

گیاه قهوه عربیکا که در ارتفاعات خنک و مرطوب می‌روید به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد و به همین دلیل قیمتی بالاتر از روبوستا دارد. در مقابل گیاه قهوه روبوستا که در مناطق گرم و کم‌ارتفاع‌تر به خوبی رشد می‌کند به طور قابل توجهی در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم‌تر است و به همین دلیل هزینه کاشت، داشت و برداشت آن بسیار کمتر از گونه عربیکا هست. به همین دلیل قهوه روبوستا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از قهوه عربیکا می‌باشد.

دانه قهوه

در کنار همه مواردی که گفته شد به یاد داشته باشید که بسیاری از قهوه‌های موجود در بازار ممکن است عربیکای خالص یا روبوستای خالص نباشند. ترکیب دانه‌های انواع قهوه عربیکا و روبوستا با درصد های مختلف برای سلیقه های متنوع نیز سهم قابل ملاحظه ای در این کارزار دارند. یک عامل مهم دیگر در رویارویی عربیکا و روبوستا؛ روش فرآوری و میزان برشته کردن یا همان رست قهوه هست. انواع روش های رست کردن قهوه به طور قابل توجهی بر طعم و عطر آن تأثیر دارند. با این مقدمه، رپورتاژ پرماجرای رویارویی انواع قهوه عربیکا و روبوستا را با شما آغاز می کنیم.

کدام قهوه را انتخاب کنیم؛ عربیکا یا روبوستا؟ راهنمای شما در انتخاب یک همراه خوش عطر و طعم

انتخاب بین انواع قهوه عربیکا و روبوستا، نبردی تمام‌عیار بین طعم و قدرت، ظرافت و غلظت، ملایمت و تلخی است. در این میدان نبرد، هیچکدام برنده یا بازنده مطلق نیستند. انتخاب پیروز این میدان به سلیقه و نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال قهوه‌ای با طعم ملایم و عطر و بوی غنی هستید عربیکا ملکه بی‌رقیب این میدان خواهد بود. اما اگر قهوه‌ای قوی‌تر با کافئین بیشتر و قیمت پایین‌تر را ترجیح می‌دهید روبوستا یار قدرتمند شما در این نبرد هست. ما می خواهیم در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال‌ها هستیم که انواع قهوه روبوستا و عربیکا چیست و همچنین اطلاعات اولیه را برای مقایسه و انتخاب مناسب با ذائقه شما در اختیارتان قرار دهیم.

مقایسه عربیکا و روبوستا از نظر طعم و عطر

  • عربیکا: اگر به دنبال قهوه‌ای با طعم ملایم، متعادل و کمی شیرین هستید و عطر و بوی غنی و میوه‌ای برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، عربیکا بی‌شک انتخاب ایده‌آل شما خواهد بود. این نوع قهوه طیف وسیعی از طعم‌ها را شامل می‌شود. نت‌های شکلاتی، کاراملی، توت فرنگی و مرکبات، سمفونی بی‌نظیری از طعم و عطر را در فنجان قهوه شما خلق خواهند کرد.
  • روبوستا: اگر قهوه‌ای قوی با طعمی تلخ و جسورانه را ترجیح می‌دهید و به دنبال عطر و بوی خاکی و مغزدار هستید، روبوستا شما را به دنیای جدیدی از تجربیات قهوه‌ای خواهد برد. قهوه روبوستا به دلیل اسیدیته کمتر، طعم گس کمتری نسبت به عربیکا دارد.

مقایسه میزان کافئین عربیکا و روبوستا

  • عربیکا: اگر به دنبال قهوه‌ای هستید که شما را در طول روز سرحال و پرانرژی نگه دارد، اما به دنبال کافئینی تند و زننده نیستید، عربیکا با 1.5 تا 2.5 درصد کافئین، گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود.
  • روبوستا: اگر به دنبال حداکثر کافئین در فنجان قهوه خود هستید و به دنبال قهوه‌ای هستید که شما را به طور کامل بیدار نگه دارد، روبوستا با 2 تا 4 درصد کافئین، یار قدرتمند شما در این نبرد خواهد بود.

مقایسه کشت و تولید عربیکا و روبوستا

  • عربیکا: قهوه عربیکا در مناطق مرتفع و خنک با ارتفاع بین 1000 تا 2000 متر از سطح دریا کشت می‌شود. این گیاه به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد و نسبت به بیماری‌ها و آفات حساس است.
  • روبوستا: قهوه روبوستا در مناطق گرم‌تر و کم‌ارتفاع‌تر به خوبی رشد می‌کند. این گیاه به طور قابل توجهی نسبت به عربیکا مقاوم‌تر در برابر بیماری‌ها و آفات است.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

مقایسه قیمت قهوه عربیکا و روبوستا

  • عربیکا: قهوه عربیکا به دلیل طعم و عطر برتر و همچنین نیاز به کشت و تولید دشوارتر بطور کلی قیمتی بالاتر از روبوستا دارد.
  • روبوستا: اگر به دنبال قهوه‌ای مقرون به صرفه هستید و قیمت برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، روبوستا با قیمتی پایین‌تر، انتخابی اقتصادی‌تر خواهد بود. به همین علت هست که قهوه روبوستا اغلب در مخلوط‌های قهوه و قهوه‌های فوری استفاده می‌شود.

مقایسه شکل قهوه عربیکا و روبوستا

  • عربیکا: دانه‌های قهوه عربیکا به طور کلی بیضی شکل هستند و تخم مرغی به نظر می‌رسند. این دانه‌ها طویل‌تر و باریک‌تر از دانه‌های روبوستا هستند و خط وسطی آنها معمولاً منحنی بوده و کمی خمیده است. دانه قهوه عربیکا بطور کلی بزرگتر از دانه روبوستا هست. دانه های عربیکا به رنگ روشن بوده و رنگ قهوه ای مایل به زرد و در برخی موارد سبز مایل به قهوه ای دارند.
  • روبوستا: دانه‌های قهوه روبوستا به طور کلی گردتر هستند و شبیه لوبیا به نظر می‌رسند. این دانه‌ها کوتاه‌تر و پهن‌تر از دانه‌های عربیکا هستند و خط وسطی آنها معمولاً صاف و مستقیم است. شکل قهوه عربیکا و روبوستا از نظر اندازه نیز با هم فرق دارد. اندازه دانه قهوه روبوستا بطور کلی کوچکتر از دانه های عربیکا هست. دانه قهوه روبوستا قهوه ای مایل به سبز هست. دانه های روبوستا بطور کلی رنگ تیره تری در مقایسه با عربیکا دارند.

مقایسه از نظر کاربرد و طرز تهیه انواع قهوه عربیکا و روبوستا

  • عربیکا: قهوه عربیکا به دلیل طعم و عطر ظریف خود، اغلب به صورت تنها و بدون ترکیب با قهوه‌های دیگر مصرف می‌شود. این قهوه برای تهیه انواع قهوه‌های اسپرسو، فرانسه، قهوه دم کرده ایده‌آل است.
  • روبوستا: قهوه روبوستا به دلیل طعم قوی و کافئین بالا، اغلب در مخلوط‌های قهوه و قهوه‌های فوری استفاده می‌شود. همچنین از این قهوه برای تهیه اسپرسوهای قوی‌تر و کرم‌دارتر نیز استفاده می‌شود.

قهوه عربیکا یا روبوستا

برشته کردن یا رست کردن قهوه

رست کردن قهوه، فرآیندی اساسی است که در این فرآیند دانه‌های قهوه سبز به دانه‌های قهوه‌ای معطری که می‌شناسیم تبدیل می شوند. این فرآیند شامل اعمال میزان مشخصی حرارت در طول زمان مشخص به دانه‌های قهوه است. رست کردن باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و فیزیکی متعددی در دانه های قهوه می‌شود. گرچه تفاوت چشمگیری در مراحل و فرآیند رست کردن میان انواع قهوه عربیکا و روبوستا وجود ندارد و هر دو دانه ممکن است فرآیند یکسانی را طی کنند، اما عطر و طعم و خواص نهایی دانه قهوه پس از رست شدن متناسب با نوع دانه عربیکا و دانه روبوستا متفاوت خواهد بود. بنابراین در اینجا فرآیند رست شدن بدون در نظر گرفتن اینکه نوع دانه قهوه ای که رست می شود عربیکا باشد یا روبوستا را بررسی خواهیم کرد.

مراحل رست کردن

رست کردن قهوه به طور کلی به سه مرحله‌ی اصلی تقسیم می‌شود:

  1. مرحله‌ی خشک شدن: در این مرحله، رطوبت موجود در دانه‌های قهوه از بین می‌رود و رنگ آنها از سبز به زرد روشن تغییر می‌کند.
  2. مرحله‌ی قهوه‌ای شدن: در این مرحله، دانه‌های قهوه شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند و واکنش‌های شیمیایی مختلفی در آنها رخ می‌دهد. در این مرحله، عطر و بوی قهوه به تدریج آشکار می‌شود.
  3. مرحله‌ی توسعه: در این مرحله، طعم و عطر قهوه به طور کامل شکل می‌گیرد و دانه‌ها به تیرگی دلخواه می‌رسند.

درجه‌های رست

تغییر در هر کدام از مراحلی که گفته شدن باعث می شود درجه های مختلفی از رست بدست بیاید. هر درجه رست طعم و عطر خاص خود را به قهوه می‌دهد. به طور کلی قهوه‌ها را به چهار دسته رست زیر تقسیم می‌کنند:

  • قهوه رست روشن: این نوع قهوه کمترین میزان رست را دارد و طعمی ظریف و اسیدی با عطر و بوی خیلی نزدیک به میوه اصلی دانه قهوه دارد.
  • قهوه رست متوسط: این نوع قهوه طعمی متعادل و بالانس دارد و هم از نظر اسیدیته و هم از نظر تلخی در حد متوسط است.
  • قهوه رست مدیوم تیره: قهوه حاصل از این نوع رست دارای طعم کمی تلخ‌تر با عطر و بوی کاراملی تر می باشد.
  • قهوه رست تیره: دانه هایی که رست تیره می شوند طعم تلخ و قوی اما همراه با عطر و بوی شکلاتی دارند.

سخن پایانی؛ کدام قهوه را انتخاب کنیم؟

اولین اصل این هست که هر انتخابی از جمله انتخاب بین انواع قهوه عربیکا و روبوستا وابستگی زیادی به ترجیحات شخصی شما دارد. اگر به دنبال قهوه‌ای با طعم ملایم و عطر و بوی غنی هستید، عربیکا انتخاب مناسبی برای شما است. اما اگر قهوه‌ای قوی‌تر با کافئین بیشتر و قیمت پایین‌تر را ترجیح می‌دهید، روبوستا گزینه بهتری خواهد بود. توجه کنید که بسیاری از قهوه‌های موجود در بازار مخلوطی از دانه‌های عربیکا و روبوستا هستند. قیمت قهوه عربیکا و روبوستا یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر انتخاب هست که در زمان خرید باید در نظر بگیرید. همچنین میزان رست کردن قهوه نیز می‌تواند بر طعم و عطر آن تأثیر بسزایی داشته باشد. در نهایت بهترین راه برای پیدا کردن قهوه مورد علاقه خود، امتحان کردن انواع قهوه عربیکا و روبوستا در ترکیب ها و رست های مختلف و مقایسه طعم و عطر آنها است. یک پاسخ جذاب و هیچان انگیز برای کشف پاسخ به این سوال که انتخاب مناسب برای شما میان قهوه روبوستا و عربیکا چیست؛ این هست که سفر خود را به دنیای پرماجرای قهوه آغاز کنید. انواع قهوه عربیکا و روبوستا را بنوشید و قهوه‌ای را پیدا کنید که کام و روح شما را به تسخیر خود درمی‌آورد.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا