سلامت و تندرستی

بیماری فلج بلز چیست و تا چه حد جدی‌ است؟

از هر 60 نفر، 1 نفر در طول زندگی مبتلا به فلج بلز می‌شود. اما فلج بل چیست و تا چه حد می‌تواند جدی باشد؟ در ادامه در مورد بیماری بل و نحوه درمان آن به توصیه پزشکان اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده‌ایم؛ با زندگی سالم همراه باشید.

علت ابتلا به فلج بلز

فلج بلز چیست؟ فلج بلز نوعی فلج صورت است که ناشی از ضربه یا آسیب به اعصاب صورت می‌باشد. به گفته یک متخصص اعصاب و روان معمولاً در این عارضه عضلات چشم و نیمی از لب درگیر می‌شوند و در نتیجه چشم به صورت کامل بسته نمی‌شود و لبخند نیز نصفه نیمه است.

علائم فلج بلز
علائم فلج بلز

در واقع صورت به شکل کج در می‌آید. یک عصب صورت که عصب هفتم جمجمه‌ای نام دارد درون یک کانال استخوانی باریک در جمجمه حرکت می‌کند. این عصب وظیفه کنترل حس و در نتیجه حرکت عضلات ریز صورت را برعهده دارد. در صورت آسیب یا از کار افتادگی عصب صورت، می‌تواند باعث افتادگی صورت شود و حتی مجاری اشک و حس چشایی زبان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پزشکان معتقدند که عفونت‌های ویروسی منجر به شروع التهاب و در نتیجه باعث تورم و آسیب عصب می‌شوند. اما طبق نظریه موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، فلج بلز با سردرد، عفونت مزمن گوش میانی، فشار خون بالا، دیابت، تومورها و بیماری لایم، و دیگر موارد می‌تواند مرتبط باشد.

استرس هم یکی از عوامل ایجاد کننده این بیماری است، اما اینکه واقعا استرس بر این موضوع تاثیری دارد یا نه مشخص نیست.

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، معمولاً بعد از گذشت 2 هفته فرد مبتلا شروع به بهبودی می‌کند و برای بازیابی کامل عملکرد معمولا سه تا شش ماه زمان نیاز است. افرادی که علائم طولانی مدت را تجربه می‌کنند ممکن است به مشکلات دیگری از جمله اسپاسم نیز دچار شوند. گاهی ممکن است فرد شرایطی به نام سینکینز، حرکات مداوم عضلات صورت، را تجربه کند. مثلا، احتمالا شخص به طور همزمان لبخند زده و به طور غیرارادی پلک می‌زند.

درمان فلج بلز

متداول‌ترین درمان برای بیماری فلج بلز استروئیدها و داروهای ضد ویروسی است.

توصیه می‌شود که این دو دارو در چند روز اول فلج بلز تجویز شده و برای دوره‌های نسبتاً کوتاه به مدت هفت تا 10 روز استفاده شوند.

برای به حداقل رساندن علائم و بهبودی سریع‌تر می‌توانید فیزیوتراپی را امتحان کنید.

طبق نتایج حاصل از برخی تحقیقات، افرادی که برای درمان علائم فلج بلز از طب سوزنی استفاده کردند نسبت به افرادی که از این طب استفاده نکردند عملکرد بهتر و علائم کمتری داشتند. اما برای اثبات این موضوع نیاز به تحقیقات علمی بیشتری است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به فلج بلز قرار دارند؟

فلج بلز سالانه تقریباً 40000 نفر را در ایالات متحده درگیر می‌کند که معمولا میانگین سن‌شان بین 15 تا 60 است. مردان و زنان تقریباً به یک اندازه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. بعضی ممکن است به محض مشاهده احساس فلجی در صورت فکر کنند که قرار است سکته مغزی کنند، اما اگر این موضوع ربطی به سکته مغزی داشته باشد علاوه بر صورت باید آن طرف از بدن که صورت فلج شده است هم احساس بی‌حسی و ضعف داشته باشد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter