دانستنی ها

آیا موز می‌تواند به ترک سیگار کمک کند؟

ترک سیگار با مصرف موز | برخی بر این باورند که موز راهی ارزان و مغذی برای ترک سیگار است، اما شواهد علمی کافی درایناره در دسترس نیست.

ترک سیگار دلایل زیادی دارد و برای رسیدن به این هدف راه‌های زیادی در دسترس است. شاید خوردن موز به ترک سیگار کمک کند، اما برای اثبات این فرضیه تحقیقات بسیار کمی موجود است.

موز از این‌رو می‌تواند به ترک عادت سیگار کشیدن کمک کند که به جای سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات، می‌توانید به روش دیگری با دست و دهان‌تان مشغول باشید. بعلاوه، موز سرشار از مواد مغذی است و برای سلامتی کلی بسیار مفید است و جایگزین ویتامین‌ها و مواد مغذی از دست رفته‌ای می‌باشد که سیگار کشیدن می‌تواند آنها را کاهش دهد.

موز و ترک سیگار

تحقیقات کافی دال بر تاثیر خوردن موز بر ترک سیگار وجود ندارد. با‌این‌وجود، در یک مطالعه در سال 2020 شرکت‌کنندگانی که شرایط سلامت روانی مساعدی داشتند و سعی داشتند سیگار را ترک کنند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن بود که خوردن موز به کاهش هوس کمک می‌کند. در این تحقیق روش‌های دیگر تحریک دهان همچون جویدن آدامس نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

ترک سیگار با مصرف موز

مطالعه‌ای در سال 2017 حاکی از آن بود که خوردن موز، سیب و گوجه فرنگی می‌تواند کند شدن عملکرد ریه، به خصوص در میان افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، را کاهش دهد. محققان دریافتند که عامل موثر در عملکرد ریه در میوه‌های ذکر شده، آنتی اکسیدان است.

به منظور جلوگیری از بیماری‌های مزمن ریوی که باعث کیفیت زندگی پایین‌تر شده و حتی می‌تواند کشنده باشد، باید عملکرد ریه‌ها درست باشد.

موز علاوه براینکه یک میان‌وعده مغذی است می‌تواند لب و دهان را درگیر کرده و حواس فرد را از سیگار کشیدن پرت کند. شاید پوست کندن و خوردن موز میل فرد را نسبت به سیگار کشیدن کم کند. از جمله دیگر مزایای خوردن موز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موز بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می‌باشد که با افزودن آن به رژیم غذایی، مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنید.
  • سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C است که نیکوتین از جذب آن در بدن جلوگیری می‌کند.
  • بعلاوه سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم و منیزیم است که همگی برای سلامت بدن مفید هستند.
  • هر یک عدد موز حاوی حدود 100 کالری و مقدار مناسبی فیبر می‌باشد. فیبر موجود و کالری کم موز باعث ایجاد احساس سیری و در نتیجه حفظ وزن سالم می‌شود.

آیا موز به حذف نیکوتین از بدن کمک می‌کند؟

هیچگونه شواهد علمی برای اثبات این گفته وجود ندارد.

برای حذف نیکوتین از بدن باید سعی کنید اقداماتی همچون نوشیدن آب، ورزش و خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان که به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کنند و نیکوتین را سریعتر از بدن خارج می‌کنند، را انجام دهید. نیکوتین یک ماده شیمیایی فراوانی است که نهایتا یک یا دو روز در سیستم‌های بدن باقی می‌ماند.

بهترین میان وعده‌ها برای ترک سیگار

وقتی قصد ترک سیگار دارید شاید بخواهید از میان وعده‌های دیگری هم استفاده کنید. این میان وعده‌ها علاوه بر تحریک دهان و دندان برای سلامتی نیز مفید هستند. در ادامه به چند میان وعده مفید برای جایگزینی سیگار اشاره کرده‌ایم:

  • میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که در زمان سیگار کشیدن بدن قادر به جذب آنها نیست. بعلاوه، میوه‌ها و سبزیجات نسبت به بسیاری از خوراکی‌های دیگر کالری کمتری دارند و در نتیجه به مدیریت و حفظ وزن سالم کمک می‌کنند.
  • غذاهای سرشار از پروتئین، از جمله گندم کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، محصولات لبنی، لوبیا و آجیل به تنظیم قند خون کمک می‌کنند. سیگار در عملکرد معمول گلوکز خون اختلال ایجاد می‌کند و غذاهای ذکر شده به تنظیم مجدد آن کمک می‌کنند.
  • جویدن آدامس یا استفاده از نعناع هم یک راه دیگر برای کاهش هوس سیگار کشیدن بدون دریافت کالری اضافه در غذای روزانه است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا