بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
اصولی كه باید رعایت شود: 1- اصل عدالت 2- امانت 3- قناعت 4- حیا 5- انعطاف پذیری 6- آرایش 7- احترام به فامیل یكدیگر 8- محبت و اظهار آن دو دقیقه فهرست مطالب جلسه قبل برای آنها كه نبودهاند.
گفتیم اگر پدر و مادر در خانواده بچهها را با یك چشم ببینند، سوغاتی و جهازیه و وصیت، انتقاد و ستایش، خرید و رختخواب یه جور اگر یك جور نگاه كنند بچه خودش، ماهی خودش توی دریا شنا بلد میشود(چون فضا) فضای شناست، در فضای عدالت بچه خودش عدالت پرور و عادل تربیت میشود، در امانت گفتیم فكر نكنیم این برده و كنیز ماست، همه هستی امانت است همسر امانت است، فرزند امانت است سعی نكنیم ما مشكلمان حل شود به هر امانتی هر خیانتی شد، و اصل قناعت كه چقدر زندگی را شیرین میكند و اصل حیا، و اصل انعطاف پذیری گاهی وقتها انسان میبیند طرف ندارد كوتاه بیاید به هر حال كوتاه نیائید میخواهد چه كند میخواهید طلاق بگیرید، میخواهید فتنه كنید میخواهید آبروی همدیگر را بریزید حالا این لباس یا پشم یا پنبه، حالا یا موكت یا قالی، قالی پشم و زیلو نخ ادم كه برای پشم و نخ كه زندگی خودش را از بین نمیبرد، آرایش كه چقدر زندگی را شیرین میكند مرد خسته زن خسته، مسئله آرایش زندگی را خیلی پر جاذبه میكند بسیاری از زنها كه توی خونه به خودشان نمیرسند مرد بیرون صحنههایی را میبیند میآید توی خونه بهانه میگیرد خیلی از درگیریها برای اینكه زن و مرد توی خانه تامین نمیشوند از نظر شكل و آرایش. احترام به فامیل چرا خونه داداشم نرفتی چرا توی میهمانی داداشم را دعوت نكردی چرا خواهر را دعوت نكردی من به خواهر تو احترام كردم تو احترام نكردی اون چیزهایی كه توی خونه را بهم میریزد محبت و اظهار علاقه، این صحبتها را كردیم ادامه بحث را گوش بدهند اما اصول دیگری كه باید رعایت كنیم.
1- فرار از چشم و هم چشمی
واقعا اگر كسی آمار بگیرد كه خانوادههایی كه از روی چشم و هم چشمی، متلاشی شدهاند، اون رفته تهران او هم میخواهد برود اون شیراز. این هم میخواهد برود او سال تحویل كجا بوده این هم، او سیزده بدر، لباس، عروس، تالار من هم او ماشین، خانه من هم.
خواهر و برادر تو انسانی من هم انسانم سنگ مرمر و طلا و پشم و قالی جماد است انسانیت را به خاطر جماد له نكنید.
خداوند رحمت كند شهید مطهری را میگفت: یه جمله است دنیا برای انسان این درست است و لی شما(انسان) برای دنیا غلط است شما برای دنیا نیستی دنیا آمد یا نیامد الحمدلله دو لطیف قرانی در سوره صاد دو تا پیامبر داریم كه میفرماید «نِعْمَ الْعَبْدُ» ص/44 و30 یعنی خوب بندهای است یكی خیلی وضعش كك(خوب) است(یكی از آنها هم خیلی وضعش درب داغون است) هیچ پیامبری به اندازه حضرت ایوب(ع) زندگیاش خراب نشد مریضی، زن، مال، نارنجك افتاد كل زندگیاش را از هم متلاشی كرد در عین حال، میگویند فلانی صبر ایوب، این هم «نِعْمَ الْعَبْدُ» خیلی قشنگ است دو تا «نِعْمَ الْعَبْدُ»(یكی كك، كك، یكی هم داغون داغون) از این معلوم میشود شرف انسانیت به پشم و نخ نیست خود شما ارزش دارید، میگویند یه شاهی چند تا غلام داشت میخواست غلامهایش را امتحان كند یه جعبه سكه برداشت، در دره و گردنه كوهی با شتر رفت عمده جعبه را كج كرد سكهها ریخت در دره به غلامهایش گفت كه هر كه سكه را پیدا كرد مال خودش، همه شاه را ول كردند رفتند سراغ سكهها یكی از آنها نرفت گفت تو چرا نمیروی، گفت سكهها را نمیخواهم(خودت را میخواهم) ما باید حساب كنیم خود طرف را نه نخ و پشم را ما بعضی انسانیت را ول میكنیم(نمیدانم شما یادتان میآید یا نه 7-8 سال قبل آتش سوزی شد در منی روز عید قربان، خیمهها آتش گرفت خیلیها آتش گرفتند و شهید دادند یه نفر از ایران زنگ میزند میگوید خودت مهم نیست سوغاتیها هم سوخت. (مهم برایش سوغاتی است)
ماه ذی القعده حاجیها كم كم میروند مكه آنقدر جاجی داریم قبل از رفتن فكر میكند. . . . . . بر گردم بزغاله خواهند كشت یا گوسفند توی فرودگاه با دسته گل یا بدون دسته گل خواهند آمد، فلانی استقبال یا بدرقه خواهد آمد یا نه روز اول هنور اعمال را انجام نداده میگوید برای فلانی یه چادری یا ضبط صوت، بگذار اعمال تمام شود برای بعضیها اصول سه چیز است، خوراك پوشاك، مسكن، نمی پرسد چه كاری میگوید حقوقش چند است؟
نمیپرسد كیست میپرسد پسر كیست؟ داماد خوب و عروس خوب، بابایش فقیر است، فقر عیب نیست حضرت امیر هم پول نداشت، بی پولی عیب نیست، چیزهای دیگر را اگر نداشته باشد عیب است. یه چیزی را بگویم در سوره فاطر نكتهای هست آیه 12
«وَ ما یَسْتَوِی الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ مِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْماً طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ فیهِ مَواخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» فاطر/12،
«بَحْر» یعنی دریا هذا یعنی این «مِلْح» یعنی نمك «لَحْم» یعنی گوشت «تَسْتَخْرِجُونَ» یعنی خارج میكنید «تَشْكُرُونَ» یعنی شكر گذار باشید قران میفرماید: «وَ ما یَسْتَوِی الْبَحْرانِ» دو دریا مساوی نیستند و هذا عذب فرات یه دریا آبش شیرین است «وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ» یه دریا هم آبش شور است دو دریا مثل هم نیست یكی شور و یكی شیرین است اگر تو آدم باشی «وَ مِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْماً طَرِیًّا» از هر دو میتوانی ماهی بگیری در هر دو ماهی هست گیر در توست، نگو ما یتیم هستیم «ما یَسْتَوِی الْبَحْرانِ هذا یتیم و هذا پدردار» تو اگر درس خوان باشی در هر شرایطی میتوانی درس بخوانی «ما یَسْتَوِی» این ژیان قراضه است اون بنز درجه یك، اگر اهل نماز جمعه باشی تو با ژیان قراضه میروی و او با بنز قشنگش نمیرود. مهم نیست شور است یا شیرین مهم این است كه تو صیاد هستی یا نه تو اگر صیاد باشی از هر دو ماهی میگیری و من كل تاكلون لحما طریا توی هر دو ماهی هست تستخرجون حلیه توی هر دو لولو و مرجان است منتهی تو باید قواص باشی «وَ تَرَى الْفُلْكَ فیهِ مَواخِرَ» توی دریا میشود كشتی و یا قایق را منتهی تو باید ناخدا باشی. گیر در صیادی و قواصی و ناخدائی است اگر اهل مطالعه باشد با بی كتابی دانشمند میشود.
من این را بارها گفتهام حاج احمد آقا خمینی كه در آستانه سالگردش هستیم میفرمود: امام هیچ وقت كتاب هایش از 200 تا بیشتر نشد و اینجانب محسن قرائتی چند هزار جلد كتاب دارم كتاب آدم را با سواد نمیكند امام با چند كتاب رهبر انقلاب شد(و من با چند هزار رهبر خانهام نشدم خنده حضار) ما فكر میكنیم اگر كتابخانه قشنگ شد بچهها با سواد هستند مهم اراده است، انسان میتواند بر همه سختیها غلبه كند قران كه میگوید تدبر كن معنای تدبر این است اگر بگوئیم دو دریاست یكی شور و یكی شیرین در هر دو ماهی هست و قایقرانی میشود كرد من چه خاكی به سر كنم. میخواهد بگویم ماشین هر چه و فرش هر چه نان خالی یا مرغ پتو ملافه داشته باشد تو اگر اراده داشته باشی پیروز میشوی.
چشم و هم چشمی بعضی میگویند خواهرم چه زندگی دارد، بله ولی ما اگر انسان باشیم میتوانیم با همین حقوق كم زندگی كنیم میتوانیم سیب زمینی بخوریم به هم بخندیم و میتوانیم جوجه كباب بخوریم و به هم فحش بدهیم چشم و هم چشمی زندگی را تلخ میكند.
2-اصل دعا:
خانوادهها خیلی به بچهها دعا كنند. حتی كسی كه بابا و ننه ندارد برود سر قبر آنها، از جاهایی كه دعا مستجاب میشود آنجاست، قرآن بخواند ثوابش را هدیه كند دعای پدر و مادر مستجاب میشود. قرآن میگوید: حضرت ابراهیم(ع) خیلی به بچه هایش دعا میكرد انقدر میگفت «رَبِّ اجْعَلْنی مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی» ابراهیم/40 خدایا نسلم نماز خوان شود، اگر ما نسلی تربیت كنیم كه نمازخوان نیست، گیرم به 80 كیلو جوان سوپردولوكس(خنده حضار) این جوان رشد معنوی ندارد ولی در فلان رشته و فلان رشته موفق شد. در همه رشتهها موفق شد شما چیزی برای قبر ذخیره نكردهای، ما فردا نیستیم، حدیث داریم تمام كارهای خیری كه دختر و پسر میكنند. . . ثوابش برای بابا و ننه هم هست هر مقدار به خودش فتوكپیاش را به پدر و مادرش هم میدهند، چرا بچهها را با مسجد آشنا نكنیم هرچه به مسجد نزدیك باشند از فساد دور هستند، مسجد پر بشود زندان خلوت میشود و فساد كمتر میشود، دعا كنیم به بچهها به صورت جدی.
3- اصل لقمه:
از چیزهایی كه خانوادهها خیلی باید دقت كنند لقمه حلال است، اگر لقمه حرام باشد مربی امام حسین(ع) هم كه باشد نمیشود تربیت كرد هفته تربیت است اگر پدر و مادر لقمه حرام بدهند شما با بچهها چه كار میخواهید بكنید مثل هواپیمایی كه به جای بنزین مخصوص گازوئیل ریختهاند حالا هر برنامهای برای این هواپیما از تنظیم خلبان و امور فنی و. . . . پیاده كنید هواپیما پرواز نمیكند با لقمه حرام نمیشود رشد كرد(اصلا مردم خیلی پر رو شده اند) علنی میگوید یك میلیون به چند، ماهی 50 تومن، میگوید دیگری گفته 60 تومن، ربا حرام و یك درهم ربا مثل(زنای با مادر است). حدیث داریم كسی كه ربا میخورد اعلام جنگ با خدا میكند لااقل حیا كنند اسم مضاربه بگذارند و توی آن هر غلطی كردند، كردند.
راحت میگوید من ماهی 2 میلیون میدهم ماهی 100 هزار تومن میگیرم میخواهد مادر و پدرت درآید، تجارت یا گم كن، یا قمار كن، هیچ ربطی به من ندارد، ربا یعنی من پول میدهم و ماهی اینقدر میگیرم كاری به كار تو ندارم اینكه قطعا حرام است آن كه حلال است این كه با این پول كاسبی كن نصفش را برای زحمتی كه كشیدی بردار و نصفش را هم به من بده، سود با هم ضرر هم با هم همه و همه آلوده شدهایم كشاورز هم در فروختن سبزی به بقال شن قاطی میكند من باور نمیكردم ولی رفتم سبزی بخرم، بقال گفتم من باور نكرده گفتم گل همراه ان است بعد یك دسته از آنها را برید دیدم شن دستهای ریختهاند انسان غصه میخورد با فقر برود جهنم سبزی كار هم برود جهنم(خنده حضار) یه نفر با یه میلیارد و دو میلیارد و یه نفر هم برای یه آدامس بگوید دزد است از یه پاساژ قالی بدزدد ولی یه قاشق بگویند دزد بقال چرا پرتقال پوسیدهها را زیر صندوقها هم كه از ایران خارج میشود میگویند از ایرانی نخرید رویش خوب و زیرش خراب است این عزت انقلاب است، شهدا راضی هستند؟ وقتی كه نفت ما صادر نمیشود انقلاب راضی است؟ ، وقتی میخواهیم چهار قلم چیزی صادر كنیم، گیرم كلاه برداری هم كردیم ضررش به خودمان است.
من یك قصهای را نمیدانم گفتهام، گفتهام كه گفتهام. گاهی یك چیزی به ذهنم میرسد حالا اگر، اگر گفته یا نگفته ام) پزشك شربت به مریضی میدهد او هم برای اینكه به پزشك بگوید خوردهام یه مقداری را توی دستشویی خالی میكند این كلاه سر خودش گذاشته فكر میكند كلاه سر پزشك گذاشته.
قرآن بخوانم: «وَ لا یَحیقُ الْمَكْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِهِ» فاطر/43 كه میزنی به خودت ایران وقت صادراتش است، وقتی چیزی صادر میكنی باید بگویند زنده باد ایران، اجناسش سالمه سالم است، شكستنی صادر میكنی هر بشقابی یه جور است، رب گوجه، حالا كه مملكت مشكل دارد، به كی خیانت میكنی زشت است نمیگویند فلانی میگویند جمهوری اسلامی، اگر سیب و انار لك داشته باشد نمیگویند فلانی میگویند نظام اسلامی باید مواظب باشیم لقمه حلال بدهیم كه خیلی مهم است دیشب یه جایی بودیم همه استاد دانشگاه بودند بحث لقمه حلال بود، یه نفر اشكال كرد كه اگر لقمه حلال و حرام موثر است چطور زن فرعون در آن محیط بود و زن خوبی بود؟
گفتم زن فرعون از كجا كه لقمهای كه خورده حرام بوده با این كه زن واجب النفقه است، افرادی هستند شبیه خوانی میكنند با پرده به دیوار عكس یزید را زشت میكشند گفتند یزید خوشكل بوده كارش بد بوده معنایش این نیست كه شكلش هم بد بوده اگر از كسی بدمان میاد عكسش را هم كاریكاتوری میكشیم نه بابا خودش خوب كارش بد است.
حدیث داریم: «كَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ»(كافی، ج5، ص124)
لقمه حرام رویه انسان اثر میگذارد.
4- غذای كامل:
داریم مادرها درست و كامل بچهها را شیر بدهند «حَوْلَیْنِ كامِلَیْنِ» بقره/233 حول یعنی سال حولین یعنی دو سال، دو سال كامل شیر بدهند «لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَةَ» بقره/233 مادر هم باید هر غذایی را نخورد كه در شیر اثر میگذارد.
5- آموزش
همه آموزشها را نباید به آموزش و پروش بسپاریم یه سری از آموزشها از پدر و مادر است، آموزش عملی، با عمل به بچه یاد بدهد. یكی از وزرا میگفت 5 ریال به بچهام دادم رفت توی كوچه داد به فقیر من فهمیدم به جای او 5 تومن دادم بعد گفتم ببین قرآن میگوید «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» انعام/160 كسی كار خوب كند خدا ده برابر پاداش میدهد من هم به این عمل كار خدایی كرده 5 ریال به فقیر دادی من 50 ریال میدهم، تا آخر عمر تفسیر این آیه از ذهن بچه بیرون نمیرود، این رقمی آموزش بدهیم، آموزشها لازم نیست سر كلاس باشد.
(من یه وقت فكر كردم تریاكیها چطور موفق هستند هر تریاكی سالی چند تا را تریاكی میكند؟ ولی ما اینجور نیستیم كه مثلا اگر كشوری 2 میلیون نمازخوان دارد سال بعد 2 میلیون، 3 میلیون نمیشود، اما 2 میلیون تریاكی سال دیگر 3 میلیون میشود، چطور شد ما در تبلیغ نماز از تریاكیها عقب افتادهایم، تریاكیها میروند پهلوی منقل تك، تك، ما در منبر سخنرانی عمومی میكند كسی نمیگوید به من است اما تریاكی میگوید حالت خوب است یه بس بزن پای منقل تك تك) یعنی آموزش باید تك تكی باشد، خیلی وقتها واعظ و معلم روی منبر و توی كلاس موفق نیست باید برود توی خوابگاه.
(مقام معظم رهبری خیلی سخنرانی میكند، آنجا به دل مینشیند كه هر چند شبی میرود به دیدن خانواده یك شهید نیم ساعت، این نیم ساعت برای آن خانواده از كل سخنرانیهای توی حسینیه امام خمینی(ره) اثرش بیشتر است، البته آن سخنرانی هم در سطح ایران و بین المللی مهم است اما اگر از این خانواده بپرسیم آن دو سه دقیقهای را میگوید كه رفته توی خانه اش) توی هر محلهای طلبهای هست جوانها با او رفیق شوند حالا اگر دانشمند است سوالها را جواب میدهد اگر متوسط است مثل بنده سوال كنید فردا جواب میدهم، ما باید رابطهمان تنگاتنگ باشد. پس مسئله آموزش نه آموزش رادیو، تلویزیونی بلكه خصوصیتر.
6-ازدواج
(دلم سوخت برای) جوانهای مشهد، كنگرهای داشتند بنام ازدواج، پدر مادرها را دعوت كردند كه به آنها بگوئید شما آنقدر برای ازدواج ما گیر ندهید، ما هم برای پدر و مادرها صحبت كردیم، نجات نسل جوان به این است كه ازدواج آسان شود و این با گرانی و شرایط دانشجویی تنها یك راه دارد و آن اینكه دوران نامزدی طولانی باشد اگر ازدواج نباشد آفات زیادی دارد و اگر بخواهد سریع زن را ببرد كه تنهایی هم نان ندارد بخورند، دو تا فقیر راه بیافتند توی خیابان(خنده حضار) این هم مشكل، پس ازدواج نكردن مشكل، ازدواج با بردن مشكل، بهترین راه كه به كمك پدر و مادر عقد ببندند و پسر خانه پدر و دختر خانه پدر مقدمات با دقت بعد هم مانعی برای رفت و آمد و زیارت و با هم بودن نداشته باشند(بچه دار نشوند تا به زندگی كه رسیدند) خانه اجاره كردند، این پسر و دختر چه نامزد داشته باشند یا نه خرجی اضافه نمیكند برای پدر و مادر، خوبی آن این است كه در رفت و آمدها همدیگر را كنترل میكنند از خلافها و روابط نامشروع، با هم باشند منتهی خرجی كه نكنند، (راهی فعلا با عقل. میخواهم یه شوخی كنم، میشود با شما شوخی كرد ولی با آنها كه پای تلویزیون نشستهاند آدم خجالت میشود.
حالا من به شما میگویم مرحوم آیه الله طالقانی تفسیر كه میگفت، میگفت این به عقل ناقص من رسیده حالا ببینم به عقل ناقص شما چی میرسد شوخی میكرد حالا به عقل ناقص من آمده ببینم به عقل كامل شما.
پس ترك ازدواج مشكل، تشكیل زندگی مشكل، تاخیر تا پایان حل مشكلات هم مشكل به عقل من رسیده با فكر، كه ازدواج كنند تا به خونه و زندگی برسند، زندگی را هم از صفر شروع كنید.
چند روز قبل یكی آمده كه میخواهند دختر را عید ببرند، گفتم عید كه كسی بخاری نمیخواهد تا زمستان، گفت آخر میگویند كه جهازیه را باید با هم ببرند الان به قدر لازم ببریم بعد كم كم مثل اینكه دشمن همدیگر هستیم.
(كاشان یه مرغی را گرفته بودند پرهای او را زنده میكندند یكی گفت چكار میكنید گفتند میخواهیم او را حاجی كنیم. یعنی مثل اینكه دارند حاجیاش میكنند) این رقم كه درست نیست كه تابستان است پدر دختر برای بخاری قرض میكند بعضی وقتها هم مادر شوهرها سوسه میآیند میگویند صبر كن جهازیهاش جمع شود عمل كردی كم شد. كشتی میگیریم، رقابت است(مو از خرس میكنیم مرغ را حاجی میكنیم) پدر در میآوریم، یا میخواهیم بچهمان زندگی كند فعلا با همین میشود زندگی كرد، از صفر شروع كنید.
ماههای اول ازدواجم بود، آمدم قم دو نفری خانهای اجاره كردیم اطاق دوازده متری داشتیم ولی 6 متر فرش، پدرم آمد قم گفتم اگر ما 6 متر فرش دیگر داشته باشیم زندگیمان كامل میشود، خندید، گفتم چرا؟ گفت من هشتاد سال است میدوم زندگیام كامل نشده، خوشا به حال تو كه میخواهی با شش متر فرش زندگیات كامل شود، نگذارید جوان گناه كند، اگر پدر و مادر بهانه گیری نكند كه حالا دهانش بوی شیر میدهد(اگر بگوئیم پر رو میشود اینطور نیست اگر بنا باشد پر رو شود قبلا شده اگر پر نشود كه هنوز نشده. اینها زن یا شوهر كه میخواهند به همه رفقا میگوید آخر همه بابا و ننه میفهمند)، چرا غفلت كنیم و با هم صاف نباشیم، چرا زندگی را آسان نگیریم خیلی از مراسمها را میشود انجام نداد.
خداوند رحمت آیت الله عظمی گلپایگانی را رفتیم گفتیم میخواهیم جشن بگیریم برای عمامه گذاری چون طلبهها برای عمامهها جشن میگیرند من میخواهم برای عمامه گذاری جشن گرفته و از سهم امام استفاده كنم ایشان فرمود ما كه برای عمامه گذاری جشن نگرفتیم ملا نشدیم برو عمامه بگذار جشن میخواهد چه كند.
آمده بود میگفت ما میخواهیم تعزیه بگیریم اسب نداریم شمر را سوار كنیم او را سوار دوچرخه كنید تعزیه باطل است(خنده حضار).
7- محو تكلفها
هر چه قید هست بردارید قران میفرماید از وظایف پیامبر این است:
1و2- «وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» آل عمران/164 3- «وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیْهِم» اعراف/157.
پیغمبر آمد غلهایی كه به پای مردم بود باز كرد، و لذا به دختر عمهاش زینب كه یك زن با شخصیت مكه عبدالمطلب رئیس مكه بود نوه این شخصیت گفت تو باید زن یكی از این بردهها بشوی، خود پیامبر هم رفت به خواستگاری، او هم خوشحال شد فكر كرد حضرت او را برای خودش میخواهد(بعد گفت نه من تو را برای نوكرم میخواهم) برای برده البته او هم بعد از سران لشكر شد از مسلمانهای درجه یك شد البته سابقهاش برده بوده طوری نیست ما دوازده امام داریم شش تا از آنها مادرشان كنیز بوده میشود، مادر كنیز باشد بچه هم امام شود، خیلیها بچههای ده هستند مرجع تقلید میشوند و یا استاد دانشگاه میشوند خیلیها هم خانه كنار دانشگاه دارند شونزده تا تجدیدی میآورند(خنده حضار) باید غلها را شكسته و تكلفها را برداریم، مهریه را ساده بگیریم كه ساده آن هم زیاد است. گفت آب رود نیل قرت من است خواب اصحاب كهف چرت من است 309 سال كه خوابید میگوید چرت و 100 تا سكه كه میگیرد تازه قیمت تعاونی حساب كرده، بلای عمومی شده بنده هم، هم، تكلفها را باید برداریم گمنامی و فقر عیب نیست تفاهم نداشتن عیب است، و اصل این است كه عروس و داماد همدیگر را درك كنند نصب توفیقهای پیامبر(ص) از خدیجه بود و یا بخشی و بخشی از توفیقات حضرت علی(ع) از حضرت زهرا(ع) و بخشی از توفیقات امام حسین(ع) از زینب كبری(ع). باید تفاهم داشته باشند لباس و قالی نو یا كهنه مهم نیست مهم نیست مهرها بزرگ یا كوچك مهم آن است كه چند ركعت نماز خوانده و چقدر حضور قلب داشتهایم، ازدواج آسان و تكلفها را برداریم(كه من خودم هنوز حریف نشده ام) ولی میشود، میشود مهمانی و رفت و امد ساده كرد با تعاون بارها را برداریم و یكی از مشكلات ما این است كه بچه مسجد نیستیم اگر اهل مسجد باشیم همدیگر را شناخته تا مشكلی پیشاید همدیگر را با لباس و برق و ظرف و. . . كمك میكنند و مشكلات رفع میشود. كه مسجد مرده بلكه زنده اگر 500 نفر هستند اگر یكی مشكلی پیدا كرد بقیه كمك میكنند چكی بر نمیگردد اگر بناست چك برگردد تمام كمك میكنند چك پاس میشود فردا نوبت شما مثل اینكه با هم قهر هستیم وسیله ارتباط زیاد ولی ارتباط كم شده تلفنی درست شد كه با هم رابطه برقرار كنیم زنگ میزند فحش میدهد قهر میكند موبایل و همراه برای رابطه داریم ولی قهر هستیم وسیله ارتباط هست ولی ارتباط قطع است، منار هست بلال نیست. دوره آخرالزمان مسجدها شیك ولی نماز خوان ندارد حدیث داریم: از وظایف پدر و مادر این است كه تكلفها را بردارند.
(من در عالم آخوندی خدا لطف كرد پنج تكلف را برداشتم راحت شدم از همه طلبههای ایران راحتتر هستم، پنج غل به پایم بود كندم راحت شدم یكی مردم بیایند برای دعوت گفتم تو برو درب خانه جوانها، پا شدم رفت درب خانه جوانها را زدم گفتم بیائید مسجد برایتان قصه بگویم، وقتی گفتی مردم بیایند نمیآیند در خانه میپوسی یكی مثل سلیمان است در خانه مینشیند به بلقیس میگوید «وَ أْتُونی مُسْلِمینَ» نمل/31 یه وقت مثل موسی چوپان است میگوید: «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ» طه/24 تو پاشو برو سراغ فرعون یه وقت پیامبر بیاست یه وقت برو اگر مثل سلیمانی «وَ أْتُونی» اگر مثل موسی برو قید دعوت را برداشتند.
یكی قید گریاندن گفتم نه من میخندونم، یكی قید فنی حرف زدن گفتم نه همین طور كه پشت كرسی با عمهام حرف میزنم، توی تلویزیون هم انگار با خاله و خواهر و برادر حرف میزنم نه اینكه شنونده گان عزیز من بسیار با مادرت چه جور حرف میزنی، خطابه و گریه و دعوت مردم را حذف كردم و یكی هم پول، دادند یا ندادند كه 99% هم نمیدهند. قیدها را برداشتم راحت شدم قید اینكه یه منبر باید 40 دقیقه بكشد خداوند حفظ كند یكی از علما را كه درس خارجش بالا 500 شاگرد شركت میكند یك روز توی مسجد گفتای مردم من هرچه یادداشت و اطلاعات داشتم صبحها بعد از نماز برایتان گفتم دیگه چیزی ندارم بروید سراغ یه آقای دیگه من درخت توتم، توتهایش تمام شد، البته به من نگوئید آقای قرائتی تو هم برو كنار) به هرحال میشود ازدواج كرد و قیدها را برداشت، قید محرم و صفر، حریم باید گذاشت برای عاشورا اما دو ماه تعطیل كی گفته نه آیه داریم نه حدیث بله در ایام عاشورا داریه و دنبك بد است بی ادبی است ولی عقد كنند دو ماه برای چی تعطیل، مدرك را بگیرد برای چی جهازیهاش جور نیست بعد بفرستید، مثل بت پرستها شدهایم كه به دست خود بت تراشیده و پای بت گریه میكردند ما هم آداب و رسومی را درست كرده و به پای آن گرفتار شدهایم، چشم و هم چشمی حذف، دعا، لقمه حلال، غذای كامل، آموزش، ازدواج آسان، تكلفها را برداریم اینها مسائلی است كه خانوادهها را گیر داده خدایا فرد و خانواده و جامعه، دولت و ملت، نسل و ناموس ما را در راه اسلام ناب قرار بده. «والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته»