دانستنی ها

خوابیدن با هندزفری و هدفون

خیلی از افراد به خاطر گوش دادن به موسیقی و پادکست‌های آرام‌بخش و داشتن خواب بهتر و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد موقع خواب از هندزفری استفاده می‌کنند. اما آیا خوابیدن با هندزفری ضرر دارد یا ایمن و بی‌خطر است؟ نگران نباشید، استفاده از هندزفری بی‌خطر است، اما این مورد مستلزم رعایت نکات ایمنی می‌باشد. در ادامه به معرفی نحوه صحیح استفاده از هدفون در هنگام خواب در شب و حتی مزایای استفاده از آن پرداخته‌ایم.

می‌توان بدون تهدید هیچ خطری با هدفون خوابید؟

در اکثر مواقع استفاده از هدفون بی‌خطر است، اما با رعایت نکات ایمنی. باید از مواردی همچون استفاده از هدفون‌های باکیفیت و مناسب و مدیریت صدای دستگاه در حالت مناسب آگاه باشید. اگر در اتاق یا محل مورد نظر کسی نیست که با صدای بلندگو اذیت شود، پس نیازی به استفاده از هدفون نیست. اما در صورت نیاز به استفاده از هدفون باید به مشکلات احتمالی ناشی از استفاده از هدفون دقت کنید:

۱. تجمع جرم گوش: گوشی‌های بی‌سیم هندزفری مانع از حرکت طبیعی موم خارج از گوش می‌شوند، درنتیجه توصیه می‌شود برای مدت زمان زیاد مورد استفاده قرار نگیرند، با بهتر است از هدفون‌هایی که کامل روی گوش را می‌گیرند استفاده نکنید.

۲. آسیب به شنوایی: زمانی که از هدفون استفاده می‌کنید در صورت گوش دادن به موسیقی‌ها و صداهای بلند، در طولانی مدت شنوایی شما دچار آسیب خواهد شد. برای پیشگیری از کاهش شنوایی و آسیب، از صدای استاندار و مناسب هنگام استفاده از هدفون استفاده کنید.

۳. سردردهای فشاری: استفاده از برخی هدفون‌های محکم باعث فشار به ناحیه گوش و سر و در نتیجه سردرد می‌شود، در نتیجه بهتر است از هدفون‌های راحت‌تر استفاده کنید.

۴. نکروز: استفاده از هدفون‌های نامناسب به مرور زمان باعث آسیب به پوست مجرای گوش می‌شود، درواقع این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که جریان خون کافی برای زنده نگه داشتن سلول‌ها وجود ندارد. با استفاده از هدفون‌های کمی شل‌تر می‌توان از ایجاد این مشکل پیشگیری کرد.

۵. نشندین در مواقع اضطراری: هدفون‌هایی که قابلیت حذف نویز را دارند باعث می‌شوند به طور کلی از شنیدن صداهای مهم، تماس‌های مهم، آلارم‌ها یا هشدارهای مربوط به شرایط اضطراری محروم شوید و این موضوع می‌تواند خطرناک و مهم باشد.

استفاده از هدفون در هنگام خواب
استفاده از هدفون در هنگام خواب

مزایای خوابیدن با هندزفری

۱. خواب بهتر: طبق نتایج حاصل از تحقیقات بسیاری که بر روی تاثیر موسیقی بر آرامش انجام شده، گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش باعث ایجاد احساس بهتر و در نتیجه خواب بهتر می‌شود.

۲. بهبود خلق و خو: گوش دادن به موسیقی یا پادکست آرامش‌بخش و مورد علاقه، باعث تحریک تولید سروتونین، ماده شیمیایی که باعث ایجاد احساس بهتر می‌شود، خواهد شد. به خصوص گوش دادن به موسیقی آرام به بهبود کیفیت خواب و کیفیت خلق و خو در افراد افسرده کمک می‌کند.

۳. بهبود و تسکین وزوز گوش: مدام در گوش‌تان صدای وزوز و زنگ می‌شنوید؟ بهترین راهکار گوش دادن به موسیقی آرام و پادکست هنگام خواب است. بعلاوه، موسیقی‌درمانی‌های تخصصی که فرکانس‌های تحریک‌کننده خاصی را از صدا حذف می‌کنند نیز وجود دارند که به کاهش علائم کمک خواهند کرد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter