سلامت و تندرستی

14 راه درمان خانگی ساده برای خشکی چشم

معمولا افرادی که دچار سندروم خشکی چشم هستند از داروهای تجویزی استفاده می‌کنند، اما برای درمان خانگی و طبیعی این مشکل نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد. ممکن است همه‌ی ما خشکی چشم را در دورانی از زندگی تجربه کنیم، اما برخی به ندرت دچار این مشکل می‌شوند و برخی دیگر بیشتر اوقات از این عارضه رنج می‌برند.

سندرم خشکی چشم، که با نام بالینی کراتوکونژونکتیویت سیکا نیز شناخته می‌شود، منجر به آزار و ناراحتی روزانه می‌شود.

افرادی که مبتلا به خشکی چشم طولانی مدت (مزمن) هستند، علائمی همچون قرمزی چشم، حساسیت به نور، تاری دید یا احساس داشتن چیزی در چشم را تجربه خواهند کرد.

صرف نظر از اینکه مشکل شما سندرم خشکی چشم است یا آلرژی، یا فقط سوزش گاه و بی‌گاه چشم، درمان‌های خانگی موثری برای تسکین این علائم وجود دارند. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و روش‌های پیشنهادی را امتحان کنید.

درمان‌های طبیعی و خانگی برای خشکی چشم‌ها

موارد طبیعی و خانگی برای کمک به تسکین علائم خشکی چشم وجود دارند که موثر هستند. البته که باید به پزشک مراجعه کنید اما می‌توانید از روش‌های خانگی و موثر زیر نیز استفاده کنید:

6 راه درمان خشکی چشم

1. استفاده از قطره‌های چشمی روان کننده بدون نسخه

استفاده از قطره‌های چشمی بدون نسخه یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای درمان خشکی چشم است. به منظور کاهش تحریک سعی کنید از محصولات بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

2. استفاده از کمپرس گرم

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در سال 2023، استفاده از کمپرس گرم روی چشم‌ها به افزایش رطوبت و تولید اشک کمک می‌کند.

3. کمتر به صفحه نمایش نگاه کنید

تکنولوژی برای خشکی چشم چندان هم مفید نیست! زل زدن به صفحه نمایش باعث تشدید علائم خشکی چشم می‌شود. پس برای پیشگیری از بدتر شدن علائم و کمک به کاهش آنها از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش خودداری کنید.

4. استفاده از دستگاه بخور

با مرطوب کردن محیط با استفاده از یک دستگاه بخور می‌توانید به کاهش علائم خشکی چشم و کاهش تحریک کمک کنید.

5. نشستن در محیط‌های مناسب

نشستن در نزدیکی پنکه یا زیر دریچه تهویه مطبوع منجر به تشدید علائم خشکی چشم می‌شود. زمانی که علائم دارید، باید از بودن در محیط‌هایی که همراه با وزش باد است اجتناب کنید.

6. مصرف امگا 3

طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، نتایج حاصل از مطالعات در تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 بر کاهش علائم خشکی چشم متفاوت است، اما برخی تحقیقات نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه دارد. در مورد مصرف امگا3 برای کاهش علائم خشکی چشم با پزشک خود مشورت کنید.

7. افزایش مصرف مایعات

مایعات موجود در بدن هرچه بیشتر باشند مایع چشم نیز بیشتر خواهد بود. پس برای پیشگیری از خشکی چشم و رطوبت چشم مایعات بیشتری مصرف کنید.

8. تمیزکردن پلک‌ها

با تمیز کردن پلک‌ها غدد چربی مسدود شده را باز کنید و در نتیجه رطوبت بیشتری در چشم‌ها خواهید داشت.

9. تمیز کردن مژه‌ها

با یک شامپو بچه ملایم مژه‌هایتان را به آرامی بشویید.

10. استفاده از ژل

همانند محصولات قطره‌ای برای افزایش رطوبت چشم، برخی محصولات به صورت ژله‌ای هستند. از محصولات بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

11. استفاده از عینک آفتابی

نور آفتاب باعث اذیت چشم‌ها و تشدید علائم خشکی می‌شود؟ بهتر است در سایه بمانید و عینک بزنید.

12. داشتن خواب خوب

خواب بی‌کیفیت و کم باعث کاهش تولید اشک شده و علائم خشکی چشم را تشدید می‌کند. برای کمک به بهبود علائم باید خوب بخوابید.

13. افزایش پلک زدن

برای افزایش رطوبت چشم سعی کنید بیشتر پلک بزنید.

14. مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان

طبق نتایج حاصل از برخی تحقیقات، آنتی اکسیدان‌هایی از جمله لوتئین، زآگزانتین، ویتامین و امگا 3 به سلامت چشم کمک می‌کنند. غذاهای غنی از مواد مغذی ذکر شده از جمله سبزیجات برگ‌دار، کیوی، کلم بروکلی، هویج و سیب زمینی شیرین را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

چه زمانی باید برای خشکی چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا خشکی چشم‌ها در یک دوره موقت است. اما در صورتی که علائم با گذشت زمان تشدید شد، پس از چند هفته از بین نرفت، یا با درمان های خانگی درمان نشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک در نهایت بهترین و موثرترین روش درمانی را برای شما ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter