سلامت و تندرستی

عصاره کاکائو و کاهش خطر زوال عقل در افراد مسن

کاهش خطر زوال عقل در افراد مسن با مصرف عصاره کاکائو | طبق نتایج حاصل از تحقیقات جدید مصرف روزانه مکمل‌های عصاره کاکائو می‌تواند عملکرد شناختی را در افراد مسن تقویت می‌کند.

  • افراد مسن‌تری که روزانه از مکمل‌های عصاره کاکائو استفاده می‌کردند، در صورت پیروی از رژیم غذایی کم کیفیت و نامناسب تا حدودی بهبود عملکرد شناختی داشتند.
  • به گفته محققان هنوز برای توصیه مکمل‌های عصاره کاکائو نیاز به تحقیقات بیشتری است.
  • با بهبود برخی از موارد از جمله رژیم غذایی بهتر، فعالیت بدنی منظم، و بهداشت خواب خوب می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالا کمک کنید.

طی یک تحقیق کوچک، افراد مسنی که دو سال روزانه از مکمل عصاره کاکائو استفاده می‌کردند، پیشرفت اندکی در عملکرد شناختی تجربه کردند.

اما این مزایا در افرادی که از رژیم غذایی با کیفیت پایین‌تری استفاده می‌کردند مشاهده شد و کسانی که الگوهای غذایی سالمی داشتند، نتایج مشابهی دریافت نکردند.

ارتباط عملکرد شناختی در افراد مسن با مصرف عصاره کاکائو
ارتباط عملکرد شناختی در افراد مسن با مصرف عصاره کاکائو

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، افراد مسن که از رژیم غذایی با کیفیت پایین استفاده می‌کنند، به منظور تقویت عملکرد شناختی می‌توانند از رژیم‌های غذایی یا مکمل‌های غنی از فلاوانول استفاده کنند.

خواص عصاره کاکائو برای افرادی که از رژیم غذایی با کیفیت پایین‌تری پیروی می‌کنند

در مطالعه‌ی جدیدی که بخشی از مطالعه بزرگتر مکمل کاکائو و نتایج مولتی ویتامین (COSMOS) است، 573 مرد و زن مسن شرکت کردند که به‌طور تصادفی دو سال روزانه از عصاره کاکائو یا دارونمای غیرفعال استفاده می‌کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان 70 سال بود که تقریبا نصف آنها زن بودند. بعلاوه، 11 درصد از شرکت کنندگان اظهار کردند که قبل از شروع آزمایش روزانه شکلات مصرف می‌کردند.

افرادی که در گروه عصاره کاکائو قرار داشتند روزی دو کپسول حاوی 500 میلی گرم فلاوانول کاکائو از جمله 80 میلی گرم اپی کاتچین استفاده می‌کردند.

فلاوانول‌ها که به فلاوان-3-اول‌ها نیز معروف است، زیر دسته‌ای از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها به شمار می‌آیند. فلاوانول‌ها در چای، محصولات حاوی کاکائو، انگور، سیب و انواع توت‌ها موجود هستند.

شرکت کنندگان وقتی قصد ثبت نام در آزمایش را داشتند تحت آزمایش‌های شناختی قرار گرفتند. 492 شرکت کننده دوباره تست را دو سال بعد انجام دادند.

محققان پس از بررسی داده‌های کل گروه به این مورد دست یافتند که مکمل‌های روزانه عصاره کاکائو تاثیری بر شناخت کلی افراد نداشته است.

با این‌وجود، با مقایسه با افرادی که در شروع رژیم غذایی با کیفیت پایین داشتند، محققان به این موضوع دست یافتند که مصرف روزانه مکمل‌های کاکائو باعث ایجاد تغییرات نسبتاً بهتری در عملکرد شناختی و اجرایی کلی افراد شده است.

سخن پایانی

نتایج حاصل از کارآزمایی بالینی تصادفی نشان داد که سالمندانی که به مدت 2 سال روزانه مکمل‌های عصاره کاکائو استفاده می‌کردند، دچار بهبودهایی در عملکرد شناختی شدند، اما این برای افرادی صدق می‌کرد که در شروع آزمایش از رژیم غذایی با کیفیت پایین استفاده می‌کردند.

نتایج هنگام مطابقت با تحقیقات قبلی مشابه از آب در آمد و مصرف روزانه فلاوانول- ترکیب موجود در کاکائو– باعث بهبود عملکرد شناختی در افرادی که از کیفیت رژیم غذایی پایین‌تر استفاده می‌کنند، شد.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای مصرف مکمل‌های عصاره کاکائو برای بهبود شناخت، نیاز به تحقیقات بیشتری است، اما در این میان راه‌های دیگری هم برای کاهش خطر زوال عقل از جمله بهبود رژیم غذایی کلی و انجام ورزش منظم، وجود دارد.

Title: Cocoa Extract May Help Reduce Risk of Cognitive Decline in Older Adults

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter