سلامت و تندرستی

عوارض رطوبت هوا برای سلامتی بدن (بخش دوم)

رطوبت ناشی از غلظت بخار آب در هواست. در هوای مرطوب بدن مشغول تبخیر عرق از روی پوست است و در نتیجه آزاد شدن گرما و خنک شدن بدن دشوار می‌شود.

رطوبت زیاد همراه با گرما و عوامل دیگر ممکن است منجر به علائمی از جمله کم آبی و گرفتگی عضلات شده و به افزایش خطر بیماری‌های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی یا گرماگرفتگی منجر شود.

برای پیشگیری از موارد ذکر شده ناشی از گرما و رطوبت، توصیه می‌شود هیدراته بمانید، لباس‌های رنگ روشن بپوشید و در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشوید و در معرض نور آفتاب نباشید.

تابستان در راه است و هوا رفته رفته گرم‌تر می‌شود، با این حساب باید بدانید که فعالیت و بودن در آب و هوای گرم و مرطوب ممکن است چه خطراتی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. شاید از گرم بودن هوا مطلع باشید، اما فکر رطوبت هوا را نکرده‌اید!

شاید به نظر رطوبت هوا در آب و هوای گرم خیلی چیز خاص و بدی به نظر نرسد، اما به گفته متخصصین رطوبت موجود در هوای بسیار گرم می‌تواند ترکیب بسیار خطرناکی برای سلامتی باشد.

رطوبت به تنهایی در دماهایی که خیلی بالا نیست شاید خطر جدی به نظر نرسد، اما هوای بسیار گرم همراه با رطوبت باعث ایجاد مشکلات احتمالی برای سلامتی می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین اثرات رطوبت برای سلامتی که باید از آنها مطلع باشید پرداخته‌ایم.

رطوبت هوا

چه زمانی قرار گرفتن در معرض رطوبت خطرناک است؟

میزان خطرناک بودن سطوح رطوبت برای هر فردی متفاوت است.

عوامل خاصی از جمله سطح هیدراته بودن فرد، مدت زمان قرار گرفتنش در معرض رطوبت زیاد، و میزان تلاش‌ش در این شرایط، همگی در تاثیر رطوبت بر سلامتی و واکنش فیزیکی فرد دخیل هستند. خطر بودن در رطوبت در هوای گرم تنها محدود به بودن خارج از منزل نیست، بودن در محیط بسته‌ای که گرم و مرطوب است نیز می‌تواند خطرناک باشد.

بالا بودن سطح رطوبت، بالای 60٪ – 70٪، ممکن است باعث کند شدن تبخیر عرق از روی پوست شود، در نتیجه خنک شدن بدن به سختی و خیلی کند انجام می‌شود.

تعریق زیاد در رطوبت بالا باعث می‌شود بیش از حد واقعی دما احساس گرما کنید. بعلاوه، رطوبت زیاد باعث افزایش شاخص گرما خواهد شد. مثلا، در صورت بالا بودن سطح رطوبت، دمای واقعی 32 درجه سانتی گراد به نظر 40 درجه سانتی گراد می‌رسد.
از طرف دیگر، سطح رطوبت کم، زیر 30٪ تا 40٪، نیز باعث ایجاد خشکی پوست و ناراحتی تنفسی شده و اینگونه سلامت بدن را تحت و شعاع قرار می‌دهد. از جمله دیگر عوارض رطوبت بسیار کم می‌توان به خشک شدن غشاهای مخاطی بینی و گلو و تحریک، سرفه و افزایش حساسیت به عفونت‌های تنفسی اشاره کرد.

چگونگی تاثیر رطوبت بر سلامتی

نحوه تاثیر رطوبت بر بدن بستگی به میزان و شدت آن دارد. رطوبت به تنهایی به خصوص در دماهای پایین هیچگونه خطری ایجاد نمی‌کند، اما در ترکیب با هوای بسیار گرم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

رطوبت زیاد می‌تواند خطرات زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد، از جمله کم آبی و خستگی. در ادامه به خطرات رطوبت در هوای گرم اشاراتی کرده‌ایم:

کم آبی بدن: سطوح رطوبت بالا باعث تعریق زیاد و در نتیجه کم آبی بدن می‌شود. در صورت جبران نشدن کم آبی بدن، ممکن است فرد علائمی همچون کم آبی و خستگی، سرگیجه و گیجی را تجربه کند.

تحریک پوست: رطوبت زیاد در هوای بسیار گرم می‌تواند منجر به تحریک پوست و ایجاد جوش‌های حرارتی و حتی عفونت‌های قارچی شود. بعلاوه، رطوبت بالا باعث چرب شدن پوست و بدتر شدن آکنه می‌شود.

گرفتگی عضلانی: در رطوبت هوا، افراد الکترولیت‌های زیادی را از دست می‌دهند، که باعث وارد شدن شوک به عضلات و در نتیجه گرفتگی در بازوها، پاها یا شکم می‌شود.

بدتر شدن شرایط تنفسی: رطوبت زیاد می‌تواند با افزایش رشد کپک، کنه گرد و غبار و باکتری‌ها مشکلات تنفسی از جمله آسم و آلرژی را تشدید کند.

گرمازدگی و گرماگرفتگی: رطوبت زیاد خطر بیماری‌های مرتبط با گرما از جمله گرمازدگی و گرماگرفتگی را افزایش خواهد داد زیرا تاثیر مکانیسم خنک کننده بدن بسیار کم می‌شود. زمانی که بدن قادر به تنظیم دمای خود نیست و بیش از حد گرم می‌شود، آسیب اندام یا حتی نارسایی رخ می‌دهد.

بخش ابتدایی مطلب را در اینجا بخوانید: خطراتی که ممکن است رطوبت هوا برای سلامتی به همراه داشته باشد (بخش اول)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter