کسب و کار

کم کردن میزان تعریق بدن با آسان‌ترین روش

به‌طورکلی بدن ما انسان‌ها در تمام شرایط و حالت‌ها در حال عرق کردن می‌باشد چرا که همواره به دنبال ثابت نگه‌داشتن دمای درونی است. درواقع در بدن ما بیشتر از دو میلیون غده عروقی مختلف وجود دارد که در فرایند خنک کردن بدن، نقش دارند. خوب است بدانید که دو نوع غده عروقی در پوست قرار دارند با نام‌های اکرین و آپوکرین.

دسته اول تقریباً در تمام قسمت‌های بدن پخش شده‌اند و در هوای گرم و یا در هنگام فعالیت‌های شدید، باعث شروع تعریق می‌شوند. این در حالتی است که غدد آپوکرین به صورت یکسان در بدن پراکنده نشده‌اند. درواقع غدد آپوکرین بیشتر در نواحی زیر بغل و کشاله ران‌ها قرار گرفته‌اند و باعث تعریق بیشتر این بخش‌ها می‌شوند.

جالب است بدانید که عرق این دو غدد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. درواقع مایعی که از غدد آپوکرین ترشح می‌شود دارای مواد پروتئینی، چربی و قند است. همین مسئله باعث شده تا مولکول‌های عرق مقاومت بیشتری داشته باشند و شیری یا زرد رنگ شوند. از طرفی دیگر، ترشح و وجود این مواد بر روی پوست، بستری را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند.

تهیه ضد تعریق مردانه و زنانه به‌عنوان یکی از راحت‌ترین روش‌های رهایی از عرق کردن زیاد، شناخته‌شده است. از این‌رو انواع متفاوت با کاربری‌های مختلفی از این محصولات بهداشتی را در بازار عرضه کرده‌اند.

دلایل بوی بد تعریق

یکی از بارزترین دلایل بوی بد عرق، وجود باکتری‌های موجود بر روی سطح پوست است. هنگامی که عرق به پوست می‌رسد و با باکتری‌ها ترکیب می‌شود، بوی نامطبوعی را به وجود می‌آورد. علاوه بر آن غدد آپوکرین که در زیر بغل، کشاله ران و حتی زیر پلک و اطراف نوک پستان‌ها هستند، برخلاف دیگر غدد که در منافذ زیرپوستی وجود دارند، در پیاز مو قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید که طبق پژوهش‌های انجام شده وظیفه و سازوکار غدد اپوکرین تولید بو است. در سنین بلوغ و نوجوانی فعالیت این غدد افزایش می‌یابد. از نظر شیمیایی نیز ترشحات این غده نسبت به غدد اکرین متنوع است چرا که اکرین بیشتر حاوی مایع و آب است. خوب است بدانید در بدن ما غددی با نام سرمن نیز وجود دارند که به صورت زیرپوستی در یک‌سوم خارجی حفره گوش قرار دارند.

این غدد نیز مخصوص تولید عرق در این ناحیه هستند. از طرفی باعث می‌شوند تا برخی افراد که میزان تعریق شدیدی دارند، میزان چرک گوششان نیز افزایش پیدا کند. از این‌رو برندهای تولید محصولات بهداشتی، ضد عرق‌هایی مناسب نواحی مختلف بدن از جمله: سر و صورت، گردن، کف دست و پا، زیر بغل، کشاله ران و حتی بیکینی را تولید کرده‌اند و شما می‌توانید با توجه به نیازتان آنها را خریداری کنید.

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که متوجه شوید عرق بعضی از افراد هیچ بویی نمی‌دهد. دلیل آن کم بودن تعداد برخی از باکتری‌های خاص در پوست این افراد است. چرا که با نبود این باکتری‌ها، مواد پروتئینی، قند و چربی کمتر تجزیه می‌شوند و در نتیجه بوی بدن نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، استفاده از ضد تعریق زیر بغل یا دئودورانت‌ها و همچنین رعایت اصول بهداشتی نیز در این امر تأثیر دارند.

نکات استفاده درست از ضد تعریق بدن

برای آنکه بتوانید عرق کردن بدنتان را خصوصاً در فصل‌های گرم سال کنترل کنید و کاهش دهید، نکات مختلفی برای استفاده از انواع ضد تعریق مردانه و زنانه وجود دارد. برخی از آنها عبارت‌اند از:

به‌کارگیری ضد تعریق در هنگام دوش گرفتن

به‌طورکلی برای کاهش میزان عرق کردن از ضد تعریق‌ها به دلیل داشتن آلومینیوم کلرید در ترکیباتشان استفاده می‌کنند. چرا که این ماده باعث مسدودسازی موقت برخی از غدد عروقی می‌شوند و عرق کردن را تا حد بسیاری کم می‌کند. از این‌رو توجه داشته باشید برای جلوگیری از بروز حساسیت نسبت به این ماده بهتر است به‌صورت روزانه از آن استفاده نکنید.

درواقع همین که پس از یک‌بار حمام تا حمام بعدی‌تان از ضد عرق استفاده کنید کفایت می‌کند. البته در نظر داشته باشید که برای رعایت بهداشت فردی هر دو یا سه روز، بهتر است دوش بگیرید. درست است که اصلاح کردن موهای زائد زیر بغل باعث می‌شود تا تأثیرات ضد تعریق واضح‌تر باشد. ولیکن توصیه می‌شود از یک تا دو روز بعد از اصلاح از ضد تعریق استفاده نکنید.

این امر از بروز حساسیت و مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. همچنین بهتر است قبل از استفاده از ضد تعریق، از دوش آب گرم استفاده نکنید. به‌طورکلی برای تأثیر بیشتر ضد عرق می‌بایست آن را بر روی پوست خشک بمالید. از این‌رو درصورتی که از حمام آمده‌اید و یا قصد استفاده از این محصول را در طور روز دارید، بهتر است محل آن را خشک نمایید.

عرق گردن زیر بغل

مراجعه به پزشک در صورت داشتن بیماری خاص

در صورتی که شما دارای بیماری تعریق بیش‌ازحد یا هایپر هیدروزیس باشید، بهترین راه مراجعه به پزشک است. خوب است بدانید که این بیماری دارای دو نوع است. در هایپر هیدروزیس کانونی اولیه، صرفاً بخش‌های خاصی از بدن از جمله پاها، دست، صورت، زیر بغل و سر دچار تعریق می‌شوند که عموماً از دوران کودکی آغاز می‌شود.

در نوع دوم هایپر هیدروزیس سراسری ثانویه، تعریق بیش‌ازحد به دلیل مصرف دارویی خاص یا یک عامل زمینه‌ای اتفاق میافتد. همچنین ممکن است در این نوع یا تنها بخش خاصی از بدن و یا تمام آن دچار عرق کردن شود. در مواردی حتی فرد در هنگام خواب نیز دچار تعریق می‌شود. اصولاً در این مواقع متخصصان استفاده از یک ضد تعریق قوی را پیشنهاد می‌دهند.

توجه به عوامل بیرونی

علاوه بر هورمون‌ها و اختلالاتی مانند استرس و اضطراب که باعث افزایش چند برابری میزان عرق کردن می‌شوند، عواملی مانند لباسی که می‌پوشید و غذایی که مصرف می‌کنید نیز در این امر مؤثر خواهند بود؛ بنابراین در صورتی که شما هم‌زمان با استفاده از محصولاتی مانند ضد تعریق، لباس‌های تولید شده با نخ پنبه و یا الیاف طبیعی نیز بپوشید، به دلیل تنفس بهتر پوست، نتیجه مطلوب‌تری نیز خواهید گرفت.

از طرفی دیگر، برخی از خوراکی‌ها مانند نوشیدنی‌های کافئین دار، مشروبات الکلی، پیاز و سیر و یا غذاهای تند و پر ادویه باعث می‌شوند دمای بدن شما افزایش پیدا کند. از این‌رو میزان تعریق بیشتر خواهد شد و بوی بد بدنتان نیز بالا می‌رود؛ بنابراین در صورت رعایت یک رژیم غذایی سالم، قطعاً تجربه بهتری از ضد تعریق‌ها خواهید داشت.

همچنین خوب است بدانید هنگامی که شما آب کافی می‌نوشید، دمای درونی بدن ثابت می‌ماند و از طرفی سلول‌های تعریق نیز کمتر می‌شوند.

گرمای هوا و تعریق بدن

خرید ضد تعریق سوئت آف

ضد تعریق سوئت آف از جمله محصولات بهداشتی شناخته‌شده در بازار است که با تولید انواع ضد عرق‌های مخصوص آقایان و بانوان، نیاز مشتریان خود را به‌خوبی برآورده کند. از این‌رو شما می‌توانید محصولات این برند را با توجه به میزان تعریق در 3 سطح ضعیف، معمولی و قوی خریداری کنید.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا