تغذیه سالم

بعد از صرف غذا باز هم احساس گرسنگی دارید؟

احساس گرسنگی بعد از صرف غذا | اگر مدام احساس گرسنگی دارید، این به این معنی است که رژیم غذایی که از آن پیروی می‌کنید حاوی پروتئین یا فیبر کافی نیست.

اما دلیل دیگر ممکن است داشتن مشکلات هورمونی مانند مقاومت به لپتین یا سبک زندگی روزانه نیز باشد. گرسنگی راهی برای اعلام نیاز به غذا و خوراکی بیشتر توسط بدن است. اما، خیلی از افراد حتی بعد از خوردن غذا باز هم احساس گرسنگی می‌کنند.

عوامل زیادی همچون رژیم غذایی، هورمون‌ها یا سبک زندگی می‌توانند باعث و بانی این اتفاق باشند.

در ادامه به علل احساس گرسنگی برخی افراد حتی پس از صرف غذا پرداخته‌ایم. با زندگی سالم همراه باشید.

ترکیبات غذا

در قدم اول ممکن است علت گرسنگی مداوم شما، ترکیبات موجود در رژیم غذایی‌تان باشد. رژیم غذایی حاوی پروتئین، نسبت به رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی بیشتر احساس سیری ایجاد می‌کنند؛ حتی با وجود یکسان بودن کالری‌هایشان.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده وعده‌های غذایی با پروتئین بالاتر بهتر ترشح هورمون‌های سیری، مانند پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1)، کوله سیستوکینین و پپتید را تحریک می‌کنند.

بعلاوه، پیروی از رژیم غذایی فاقد فیبر، باعث افزایش احساس گرسنگی دائمی می‌شود.

فیبر کربوهیدراتی است که برای هضم آن نیاز به زمان بیشتری است و باعث کاهش سرعت تخلیه معده می‌شود. زمانی که فیبر در دستگاه گوارش تحتانی هضم شد، هورمون‌های سرکوب کننده اشتها مانند GLP-1 و PYY را ترشح می‌کند.

غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند عبارتند از گوشت‌ها مانند سینه مرغ، گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون و میگو. بعلاوه، غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، لوبیاها و غلات.

پس اگر بعد از صرف غذا همچنان احساس گرسنگی دارید و وعده‌های غذایی شما فاقد پروتئین و فیبر هستند، باید غذاهای سرشار از پروتئین و فیبر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن
احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن

مقاومت به لپتین

گاهی ممکن است مسائل هورمونی عامل احساس گرسنگی حتی بعد از خوردن غذا باشند.

لپتین هورمون اصلی است که مسئول ارسال سیگنال احساس سیری به مغز است. لپتین ساخته شده از سلول‌های چربی است، درنتیجه، سطح خون در افرادی که توده چربی بیشتری دارند افزایش خواهد یافت.

اما گاهی اوقات لپتین آنطور که انتظار می‌رود در مغز کار خود را انجام نمی‌دهد، به ویژه در افرادی که چاق هستند. این مشکل مقاومت به لپتین نام دارد.

عوامل رفتاری و سبک زندگی

به غیر از عوامل ذکر شده در بالا، چندین عامل رفتاری و سبک زندگی نیز در ایجاد مشکل احساس گرسنگی بعد از صرف غذا دخیل هستند، از جمله موارد زیر:

پرتی حواس در حین غذا خوردن:

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، افرادی که در طول صرف غذا حواس پرتی دارند کمتر احساس سیری کرده و در طول روز بیشتر میل به خوردن دارند. اگر به این مشکل گرفتارید، در هنگام غذا خوردن تمرکز داشته باشید تا سیگنال‌های بدن نیز کار خود را به خوبی انجام دهند.

تند غذا خوردن:

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که سریع غذا می‌خورند کمتر می‌جوند و در نتیجه سریع‌تر احساس سیری می‌کنند. سعی کنید آرام غذا بخورید.

استرس:

استرس به افزایش هورمون کورتیزول کمک کرده و در نتیجه باعث افزایش احساس گرسنگی می‌شود. مدام استرس دارید؟ با انجام یوگا و مدیتیشن به حفظ آرامش روحی و جسمی خودتان کمک کنید.

ورزش زیاد

کمبود خواب

نخوردن غذای کافی

قند خون بالا و مقاومت به انسولین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا