پزشکی و سلامت

بهترین حالت خوابیدن برای سلامت قلب و سلامت کلی بدن

در این مطلب به نکاتی در خصوص حالت خوابیدن و تاثیر بر سلامت قلب و همچنین فواید خوابیدن به سمت راست و چپ بدن خواهیم پرداخت. بهترین حالت برای خوابیدن افراد مبتلا به رفلاکس معده خوابیدن به پهلوی چپ است؛ اما خوابیدن در این حالت ممکن است برای قلب مضر باشد. البته برای اثبات این نظریه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

جالب است بدانید حالت خوابیدن ممکن است تاثیر مستقیمی بر سلامتی شما دارد.

مثلا خوابیدن طاق باز با یک بالش زیر کمر می‌تواند به تسکین کمر درد کمک کند، اما آپنه خواب را تشدید می‌کند. خوابیدن به پهلو به کاهش علائم آپنه خواب کمک می‌کند، اما باعث آسیب ستون فقرات می‌شود.

مشکل قلبی دارید؟ باید از خوابیدن به پهلوی چپ خودداری کنید چرا که به قلب فشار وارد می‌کند، اگرچه برای اثبات این فرضیه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

البته محققان براین باورند که نخوابیدن کافی یا خواب کم کیفیت، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌ها می‌شود. اگرچه، نظر اکثر پزشکان این است که بهترین وضعیت خواب حالتی است که فرد در آن راحت باشد.

برای آگاهی از فواید احتمالی خوابیدن به پهلوی چپ و راست با زندگی سالم در ادامه همراه باشید.

فواید خوابیدن به سمت راست

فواید خوابیدن به پهلوی راست

نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد که خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است یا پهلوی راست. برخی از کارشناسان خواب براین باورند که خوابیدن به پهلوی راست ورید اجوف، سیاهرگی است که به سمت راست قلب وارد می‌شود، را فشرده می‌کند.

اما، فعلا هیچ مدرک معتبری مبنی بر خطرساز بودن خوابیدن به پهلوی راست برای افزایش نارسایی قلبی وجود نداشته و احتمالا بی‌خطر است.

نتایج حاصل از یک بررسی سال 2018 حاکی از آن است که اکثر شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری عضلانی قلب به نام کاردیومیوپاتی اتساعی ترجیح می‌دهند به جای چپ، به پهلوی راست بخوابند.

بعلاوه، مطلالعه‌ای که در سال 2019 انجام شد نشان دهنده هیچ تفاوتی در سلامت افراد باردار یا نوزادان متولد نشده آنها هنگام خوابیدن به پهلوی چپ یا راست آنها نبود. با این وجود، دراز کشیدن به پهلو با زانوهای خم شده راحت‌ترین حالت در دوران بارداری است. حتی می‌توانید از بدن یا بالش بین زانوهای خود برای راحتی بیشتر استفاده کنید.

به توصیه برخی پزشکان بهتر است افراد باردار به پهلوی چپ بخوابند. به این دلیل که کبد در سمت راست شکم واقع شده و خوابیدن به سمت چپ باعث دور نگه داشتن رحم از آن اندام بزرگ می‌شود.

بعلاوه، دراز کشیدن به پهلوی راست در دوران بارداری، کار قلب را آسان‌تر می‌کند، چراکه باعث می‌شود وزن جنین قادر به اعمال فشار به ورید بزرگ (به نام ورید اجوف تحتانی)، که خون را از پاها و ساق‌ها برای بهبود جریان خون به جنین به قلب می‌برد، نباشد.

فواید خوابیدن به پهلوی چپ

خوابیدن به پهلوی چپ برای کاهش علائم افرادی که مبتلا به رفلاکس اسید معده و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) هستند خوب است. طبق نتایج حاصل از یک تحقیق در سال 2022 خوابیدن به پهلوی چپ نسبت به خوابیدن به پهلوی راست باعث کاهش قرارگیری در معرض اسید و پاکسازی سریع‌تر مری می‌شود.

اما طبق شواهد موجود خوابیدن به پهلوی چپ اثرات منفی روی قلب دارد.

در سال 1997، محققان برای اولین بار به این موضوع دست یافتند که خوابیدن به پهلو منجر به ایجاد تغییرات قابل توجهی در فعالیت الکتریکی قلب شده که با الکتروکاردیوگرام (ECG) اندازه‌گیری می‌شود. زمانی که شرکت کنندگان به پهلوی چپ خوابیده بودند، محققان تأثیر محسوس‌تری را یافتند.

افرادی که نارسایی قلبی دارند باید چگونه بخوابند؟

در صورت مبتلا بودن به نارسایی قلبی با پزشک در مورد بهترین حالت خواب مشورت کنید. بهترین حالت برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی خوابیدن به پهلوی راست است. اما برخی براین باورند که خوابیدن به پهلوی راست جریان خون را به قلب محدود می‌کند، البته برای اثبات این نظریه نیاز به تحقیقات و شواهد بیشتری است.

در صورت مبتلا نبودن به آپنه خواب یا مشکلات تنفسی، خوابیدن به پشت نیز حالت خوبی است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا