نوشیدنی

بهترین نوشیدنی برای دیابت کدام است؟ (10 نوشیدنی جذاب)

مدیریت دیابت مستلزم رعایت دقیق رژیم غذایی دیابت است و نوشیدنی‌ها نقش مهمی در حفظ سطح قند خون دارند. انتخاب نوشیدنی مناسب می تواند برای دیابتی ها چالش برانگیز باشد، زیرا بسیاری از گزینه‌های پیش رویشان سرشار از قند و کربوهیدرات است. در این مطلب از زندگی سالم قصد داریم با معرفی انواع نوشیدنی‌های مناسب برای بیماران دیابتی به آنها کمک کنیم تا انتخاب‌های آگاهانه‌ای برای مدیریت وضعیت سلامتی خود داشته باشند. با درک فواید این نوشیدنی‌ها، بیماران دیابتی می‌توانند از طعم‌های مختلف لذت ببرند و در عین حال سطح قند خون خود را ثابت نگه دارند.

بهترین نوشیدنی برای  افراد دیابتی کدام است؟

آب

آب بهترین نوشیدنی برای همه افراد از جمله بیماران دیابتی است. شما را هیدراته نگه می‌دارد بدون اینکه بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. هیدراته ماندن به کلیه‌ها کمک می کند تا گلوکز اضافی را از طریق ادرار دفع کنند، که برای مدیریت قند خون بسیار مهم است.

دمنوش گیاهی

دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه یا نعناع فلفلی طور طبیعی فاقد قند و کالری هستند. اگر دیابت دارید از این دمنوش‌ها می‌توانید به شکل و سرد و گرم استفاده کنید. برخی از این دمنوش‌های گیاهی فواید دیگری مثل کاهش استرس یا کمک به هضم غذا هم دارند.

قهوه بدون شیرینی

قهوه، زمانی که بدون شکر یا خامه اضافه مصرف شود، می تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند و حداقل تأثیر را بر سطح قند خون دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. با این حال، مهم است که از افزودنی‌های پرکالری مانند شربت‌های طعم‌دار و خامه‌ی زده شده خودداری کنید.

دستگاه تست قند خون

آب سبزیجات

آب سبزیجات تازه، به ویژه آن‌هایی که از سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کلم پیچ یا خیار تهیه می‌شوند، قند کمی دارند و در عین حال مواد مغذی ضروری را برای افراد دیابتی فراهم می‌کنند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند راهی عالی برای افزایش مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی بدون افزایش سطح قند خون باشند.

برای خواندن مطالب مهم در رابطه با رژیم غذایی افراد دیابتی اینجا کلیک کنید.

شیر بادام و شیر سویا

شیر بادام شیرین نشده، شیر سویا یا سایر شیرهای گیاهی در مقایسه با شیر گاو معمولی کربوهیدرات کمتری دارند. این جایگزین‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای دیابتی‌ها، به‌ویژه کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند، باشد. همیشه مدل‌های شیرین نشده را برای جلوگیری از دریافت قند اضافه انتخاب کنید.

بهترین نوشیدنی برای افراد دیابتی

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است، به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند و آن را به نوشیدنی مفیدی برای بیماران دیابتی تبدیل می‌کند. نشان داده شده است که کاتچین موجود در چای سبز در تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد.

آب گازدار

آب گازدار جایگزینی با طراوت برای نوشابه های قندی است و می توان آن را به صورت ساده یا با چاشنی لیموترش یا سایر مرکبات میل کرد. این نوشیدنی می‌تواند برای افراد دیابتی که نوشابه دوست دارند، گزینه مناسبی باشد . البته در این رابطه حتما با پزشکتان مشورت کنید چون ممکن است آب گازدار برای شرایط فعلی کبیماری شما مناسب نباشد.

آب نارگیل

آب نارگیل منبع طبیعی مواد معدنی  مانند پتاسیم و منیزیم است که برای حفظ هیدراتاسیون مناسب و عملکرد عضلات مهم هستند. این میوه دارای شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به سایر آب میوه‌ها است و به همین دلیل برای افراد دیابتی فقط با تجویز پزشک در حد اعتدال مناسب است. با این حال، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون به هر حال قند طبیعی دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب رقیق شده می تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون بعد از غذا کمک کند. یک روش معمول برای مصرف آن، مخلوط کردن یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب است. نوشیدن این مخلوط قبل از غذا می تواند به مدیریت افزایش قند خون کمک کند.

اسموتی

اسموتی های خانگی با میوه های کم گلیسمی (مانند انواع توت ها) و سبزیجات (مانند اسفناج یا کلم پیچ) وقتی بدون قند اضافه تهیه شوند، می توانند یک نوشیدنی مغذی و دوستدار دیابت باشند. افزودن یک منبع پروتئین، مانند ماست یونانی یا پودر پروتئین، می تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند. از اسموتی های فروشگاهی که اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر هستند خودداری کنید. و حتما از پزشکتان بپرسید کدام اسموتی برای شما مناسب‌تر است.

نکات مهم برای دیابتی ها در مورد نوشیدنی

  • مصرف کربوهیدرات را کنترل کنید همیشه محتوای کربوهیدرات هر نوشیدنی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با مقدار کربوهیدرات روزانه شما مطابقت دارد. این کار به جلوگیری از افزایش غیرمنتظره قند خون کمک می‌کند.
  • از نوشیدنی های قندی پرهیز کنید: از نوشابه های گازدار، چای‌های شیرین شده و آب میوه‌هایی که می توانند باعث افزایش قند خون شوند دوری کنید. به جای آن گزینه های طبیعی و بدون شیرینی را انتخاب کنید.
  • هیدراته بمانید: در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید و به مدیریت سطح قند خون کمک کنید. کم آبی بدن منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود.
  • برچسب روی محصولات را بخوانید: برچسب‌های روی نوشیدنی های بسته‌بندی شده را با دقت بخوانید تا از دریافت قندها و کربوهیدرات‌های پنهان جلوگیری کنید.

در آخر:

با انتخاب آگاهانه نوشیدنی‌ها، بیماران دیابتی هم می‌توانند از نوشیدنی‌های مختلف بدون به خطر انداختن سلامتی خود لذت ببرند. با این حال اگر دیابت دارید حتما باید پزشک خود را در جریان رژیم غذاییتان بگذارید.

سوالات متداول

آیا آب سیب برای دیابتی ها خوب است؟

اگر دیابتی هستید، از آب سیب اجتناب کنید، سیب حاوی کربوهیدرات است که می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.

آیا افراد دیابتی می توانند آب میوه بنوشند؟

در حالی که برخی از آب میوه‌ها می‌توانند قند زیادی داشته باشند، افراد دیابتی می‌توانند مقدار کمی آب میوه با شاخص گلیسمی پایین مانند آب گوجه‌فرنگی یا آب لیمو استفاده کنند. با این حال، به طور کلی بهتر است اگر دیابتی هستید خوردن میوه کامل را انتخاب کنید که حاوی فیبر هستند که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

آیا نوشیدن نوشابه های رژیمی برای بیماران دیابتی بی‌خطر است؟

پیشنهاد نمی‌کنیم! نوشابه‌های رژیمی قند و کالری کمی دارند، اما حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند که ممکن است پیامدهای دیگری برای سلامتی داشته باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی می توانند بر حساسیت انسولین و سلامت روده تأثیر بگذارند. بهتر است آن‌ها را در حد اعتدال آن هم فقط و فقط زیر نظر پرشک مصرف کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا