نظافت و شستشو

ظرف‌هایی که در آن غذا می‌خوریم آنطور که فکر می‌کنیم تمیز نیستند!

در این پست از زندگی سالم بسیار کوتاه، ساده و مختصر به بیان چند نکته در مورد نحوه شستن ظروف مختلف با دست یا با ماشین ظرفشویی پرداخته‌ایم.

ابتدا یک چکیده در مورد ابزارهای ظرف شستن

  • بسیاری از ابزارهای ظرفشویی از جمله اسفنج، حوله، و ماشین ظرفشویی، ممکن است حاوی باکتری باشند.
  • از آنجایی که ماشین ظرفشویی برای ضدعفونی کردن بهتر از آب داغ‌تر استفاده می‌کند، بااین‌حال می‌توانید برای ضدعفونی کردن ظروف از محلول‌های شیمیایی استفاده کنید.
  • به توصیه کارشناسان برای جلوگیری از آلودگی‌ها و باکتری، باید به طور مرتب اسفنج و سینک ظرفشویی را تمیز کنید.
  • طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده بر روی آشپزخانه‌های تجاری، ای‌کولی و دیگر میکروب‌ها تا 16 روز روی اسکاچ ظرفشویی و تا 13 روز روی حوله‌های میکروفیبر زنده خواهند ماند. بعلاوه، باکتری‌ها در ماشین ظرفشویی زندگی و رشد می‌کنند، بخصوص اگر محیط ماشین ظرفشویی مرطوب باشد.

اما در صورت انجام اقدامات بهداشتی مناسب، احتمال ابتلا به میکروب‌های مضر کاهش می‌یابد.

شستن ظروف مختلف با دست یا با ماشین ظرفشویی
شستن ظروف مختلف با دست یا با ماشین ظرفشویی

باید حتما ظروف را ضدعفونی کنیم؟

معمولا اکثر افراد “تمیز کردن” و “ضدعفونی کردن” را یکی می‌دانند، در صورتی که این 2 جمله در دنیای بهداشت مربوط به مواد غذایی با هم متفاوت هستند.

تمیز کردن به معنی از بین بردن مواد زائد و بقایای غذا است. شستن ظرف‌ها با مایع ظرفشویی و آب داغ می‌تواند تا حدودی به حذف برخی از میکروب‌ها کمک کند، اما نه همه‌ی آنها. برای ضدعفونی کردن و از بین بردن تمام میکروب‌ها نیاز به آب خیلی داغ و یک ضدعفونی کننده شیمیایی مانند سفید کننده کلر می‌باشد.

ماشین‌های ظرفشویی با مواد شوینده و آب خیلی داغ ظروف را حسابی ضدعفونی می‌کنند.

از آنجایی که ماشین‌های ظرفشویی می‌توانند با دمای 160 درجه فارنهایت ظروف را بشویند، پس بهتر می‌توانند ظروف را ضدعفونی کنند؛ در صورتی که شستن ظرف‌ها با دست با نهایت آب 120 درجه فارنهایت شدنی است.

بیشتر ماشین‌های ظرفشویی چرخه ضدعفونی‌کننده دارند که می‌تواند 99.9 درصد از باکتری‌های اضافه مواد غذایی را حذف کنند، اما نیازی به استفاده روزانه از این چرخه نیست.

تنها کافی‌ست یک بار در ماه، 2 فنجان سرکه سفید درون ماشین ظرفشویی خود ریخته و آن را روشن کنید، بعد از سرکه، یک فنجان جوش شیرین درون ماشین بریزید و برای خوش بو شدن ماشین ظرفشویی با آب داغ اجازه دهید شسته شود.

افرادی که ماشین ظرفشویی ندارند باید از روش زیر استفاده کنند:

سینک را با آب گرم و مایع ظرفشویی پر کنید و سینک دیگر یا یک ظرف را با آب خنک‌تر و تمیز پر کنید. مواد غذایی باقیمانده را از روی ظروف پاک کنید، ظرف را ابتدا در سینک اول و سپس در سینک دوم بشویید.

برای ضدعفونی کردن ظروف بدون استفاده از ماشین ظرفشویی باید از محلول‌های شیمیایی استفاده کنید. یک سینک را با محلول سفید کننده کلر پر کنید: از 2 قاشق چای خوری سفید کننده برای یک سینک پر از آب خنک استفاده کنید، اما بهتر است طبق دستورالعمل‌های محلول ضدعفونی کننده عمل کنید. قبل از خشک شدن ظروف در هوا اجازه دهید حدود دو دقیقه ظروف در محلول حاوی ضدعفونی کننده خیس بخورند.

نیازی نیست برای تمام ظروف هر دفعه این روش را تکرار کنید.

اما اگر از چاقو و تخته برش پلاستیکی برای برش مرغ خام استفاده می‌کنید باید بعد از هر بار استفاده آن را ضدعفونی کنید و از آن پس از آن فقط برای مرغ و گوشت خام استفاده کنید.

در این پست سعی کردیم نکاتی برای بهتر شستن سریع انواع ظروف با جنس های مختلف را برای شما عزیزان با راه کارهای ساده شرح دهیم.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا